Comité bus Aldenhof: lijn 4 door laten rijden naar Hatert en CWZ

29 mei 2018

Comité bus Aldenhof: lijn 4 door laten rijden naar Hatert en CWZ

Foto: SP

Bewoners van de Dukenburgse wijk Aldenhof, verenigd in een buurtcomité voor de bus in de wijk, pleiten voor het doortrekken van pendelbus 4 naar Hatert en CWZ. Het comité heeft een gesprek gehad met vervoerder Breng, dat positief reageerde op het voorstel van de buurt, en het ziet als een verbetering van de pendeldienst van lijn 4. Op woensdag 13 juni brengt het comité een bezoek aan de Nijmeegse gemeenteraad en wethouder Tiemens, en vragen ze hen zich in te zetten voor de belangen van de busreizigers in Dukenburg. Op dit moment is er volop overleg tussen de provincie, gemeente en busbedrijf Breng over de nieuwe dienstregeling.

Robertjan van Putten, inwoner van Aldenhof en lid van het actiecomité voor lijn 4: “Wij stellen voor om de pendelbus een groter rondje te laten rijden. Wanneer deze ook Hatert en het CWZ aan gaat doen, is dat een grote sprong voorwaarts voor heel Dukenburg. Veel mensen pakten in het verleden lijn 4 naar Hatert. Om daar de boodschappen te doen of om richting het CWZ te komen. Die reis is nu vrijwel onmogelijk, omdat je helemaal om moet via station Dukenburg. Terwijl Aldenhof 5 minuten rijden van Hatert ligt! We vragen de gemeente Nijmegen om ons in dit voorstel te steunen. Breng was positief over dit voorstel, en we rekenen nu op brede steun.” Nu rijdt lijn 4 twee keer per uur het rondje Aldenhof, station Dukenburg en Lindenholt Oost. Volgens de buurt zijn er steeds minder reizigers en is de pendelbus een “sterfhuisconstructie”. Met hun voorstel verwacht het comité dat lijn 4 weer een aantrekkelijke lijn zal worden, en zal heel Dukenburg erop vooruitgaan met een bus naar het CWZ.

Op 13 juni komen de inwoners van Aldenhof weer hun verhaal doen in de Nijmeegse gemeenteraad. Binnenkort wordt namelijk de dienstregeling bekend die in december moet ingaan. Gemeenten mogen hier hun visie op geven. Van Putten: “Wij verwachten van Nijmegen dat deze opkomt voor haar inwoners en een sterk pleidooi houdt voor goed openbaar vervoer in Aldenhof! We hopen dat ze ons voorstel voor lijn 4 willen steunen, en inzet maken tijdens de onderhandelingen over de dienstregeling.”

Sinds december 2017 is Aldenhof verstoken van een goede busverbinding met Hatert en het centrum, nadat lijn 4 werd ingekort tot een pendelbusje tussen de wijk, station Dukenburg en het oosten van Lindenholt. Sindsdien is de buurt, samen met de SP Nijmegen, in actie voor een betere buslijn.