Thuiszorgmedewerkers naar de gemeente: “Voorkom bezuiniging op uren zorg door Vérian”

19 februari 2018

Foto: SP

Komende woensdag 21 februari zullen thuishulpen van Vérian en cliënten een bezoek brengen aan wethouder Frings. Ze vragen hem om in te grijpen tegen de bezuiniging op het aantal uren thuiszorg door Vérian. Hij krijgt een eerste stapel van bezwaarbrieven overhandigd van cliënten die straks minder zorg krijgen van Vérian. In januari maakt thuiszorgorganisatie Vérian bekend om vanaf eind februari minder uren zorg per week te geven. Het gevolg is minder uren zorg voor de cliënten, en minder uren werk en een hogere werkdruk voor de medewerkers.

Cliënten van Vérian in Nijmegen hebben afgelopen week een brief gekregen van zorgorganisatie Vérian waarin met geen woord wordt gerept over het verminderen van het aantal uren thuiszorg per week. Medewerkers van Vérian en de Nijmeegse SP vinden de toon en inhoud van de brief misleidend.

De medewerkers brengen woensdag een eerste stapel van bezwaren mee die ze namens hun cliënten aan de wethouder overhandigen. Onder het motto van “Wij zijn mensen, geen robots” zullen ze op toepasselijke wijze de wethouder toespreken. Een van de medewerkers; “Vérian schrijft in de brief niets over minder uren zorg. Wij kunnen in ons rooster zien dat we bij veel mensen het werk nog maar in 2 tot 2,5 uur zorg per week mogen doen. Sommigen leveren per maand meer dan 8 uur zorg in! Hoe moeten wij ons werk dan nog fatsoenlijk doen? Terwijl zwart op wit met de cliënt een vast aantal uren per week is afgesproken. Vérian houdt iedereen voor de gek. De cliënten, de medewerkers en de gemeente.”

De thuiszorgmedewerkers krijgen steun van SP-raadslid Cor van Norel; “Vérian moet gewoon de zorg blijven leveren die ze met de cliënten hebben afgesproken. De gemeente betaalt ze daarvoor. Doen ze dat niet, dan is dit contractbreuk. De gemeente is aan zet om een stevig gesprek te voeren met Vérian. We mogen niet toestaan dat Vérian eenzijdig besluit zo fors te bezuinigen op het aantal uren zorg.”