Spontane demonstratie stakende Nijmeegse leraren

13 december 2017

Spontane demonstratie stakende Nijmeegse leraren

Foto: Yurre Wieken

Afgelopen dinsdag staakten de leraren van het primaire onderwijs voor een lagere werkdruk en een eerlijker loon. De leraren willen 1,4 miljard van het kabinet. De spontane demonstratie op de Grote Markt had een hoge opkomst. Ruim 250 juffen en meesters lieten hun stem horen met de slogans ‘begin bij de basis en ieder kind telt’. De SP ondersteunde de actie en voorzag de leerkrachten van een steunbetuiging. De leerkrachten verdienen meer waardering voor hun werk.

Marij Feddema kandidaat raadslid voor de SP en leerkracht basisonderwijs: “De leerkrachten komen in actie tegen de hoge werkdruk, de lage beloning en het groeiende lerarentekort. Een onderwijspartij als de SP kan dit natuurlijk alleen maar steunen. Door de enorme werkdruk is er veel ziekteverzuim. Leerkrachten vangen dit voor elkaar op, want inval is er niet.  Passend onderwijs en tijdsgebrek om goed voor te bereiden zijn een groot en groeiend probleem in het basisonderwijs. Daarnaast werken de docenten veel meer uren dan ze betaald krijgen. Het onderwijs verdient veel beter en de leerlingen ook. Het is allang twee voor twaalf geweest.”

De toezeggingen van het kabinet zijn voor de SP echt onvoldoende. Komend jaar krijgt het basisonderwijs 10 miljoen euro van het kabinet voor het verlagen van de werkdruk, terwijl er 500 miljoen euro nodig is. Daarnaast is er nog 900 miljoen nodig voor een eerlijk salaris van de docenten, vergelijkbaar met het voortgezet onderwijs. Het kabinet van ‘onderwijspartij’ D66 geeft dit bedrag echter liever uit aan buitenlandse aandeelhouders. In 2021 wil het kabinet slechts 450 miljoen geïnvesteerd hebben in het onderwijs voor de werkdruk en 270 miljoen voor de salarissen. Niet alleen eisen de leraren 1,4 miljard, maar een toezegging voor over 4 jaar is niet betrouwbaar. Eerst zien, dan geloven!

Deze staking is een vervolg op de staking van 5 oktober. Toen waren er 60 000 leraren vanuit het hele land naar Den Haag afgereisd. SP Nijmegen steunde deze actie ook, en voorzag de stakende leraren van lunchpakketten.

Foto: Bob Manschot