Wijkvegers in Dukenburg van start

17 november 2017

Wijkvegers in Dukenburg van start

Afgelopen woensdag gaf wethouder Renske Helmer-Englebert het startschot voor de vier nieuwe wijkvegers in Dukenburg. De wijkvegers gaan op een elektrische fiets de wijk in en ruimen daar zwerfafval op. Naast vegen zullen ze ook op een positieve manier mensen aan gaan spreken op het achterlaten van hun afval.

Het initiatief tot het aanstellen van de wijkvegers is een idee van de SP. Eind vorig jaar stelde de fractie vragen aan het college om naar mogelijkheden te kijken. Petra Molenaar, raadslid voor de SP: “We komen als SP regelmatig in de wijken. In Dukenburg viel op dat mensen vooral klachten hadden over de grote hoeveelheid zwerfafval in hun buurt. En dan ga je samen met bewoners op zoek naar een oplossing. Daar is het idee van wijkvegers uit ontstaan.”

Wethouder Helmer is enthousiast over het plan: “Er zitten veel mooie kanten aan het plan. Enerzijds helpen we vier mensen aan werk. Anderzijds doen we bewoners van Dukenburg een plezier die nu in een schonere wijk kunnen wonen.” Als het initiatief met de wijkvegers succesvol blijkt, wordt het mogelijk ook uitgezet in andere delen van Nijmegen.