SP Nijmegen steunt manifest Schuldvrij

10 november 2017

SP Nijmegen steunt manifest Schuldvrij

Foto: Photograaff / Creative Commons

De Nijmeegse afdeling van de SP steunt het manifest Schuldvrij, waarin de Haagse politiek wordt opgeroepen mensen uit de schulden te helpen. In Nederland hebben tussen de 500.000 en 750.000 mensen problematische schulden. In plaats van mensen uit de schulden helpen, maakt het systeem de problemen vaak alleen maar groter. Daarom vragen de initiatiefnemers onder meer aandacht voor de schuldenindustrie van incassobureaus en deurwaarders, waar grote misstanden plaatsvinden.

Bij de Hulpdienst van SP Nijmegen kent men de problemen maar al te goed. Angelique Hummel is vrijwilliger bij de Hulpdienst: "Wij krijgen heel vaak hulpvragen van mensen met problematische schulden. Niet zelden zijn dit schrijnende situaties, en lijden mensen er ook fysiek en mentaal enorm onder.  Wat opvalt is dat juist mensen die al onder bewind staan bij ons komen omdat zij nog meer schulden krijgen dan dat ze al hadden. Dit wordt veroorzaakt door malafide en zich zelf verrijkende bewindvoerders. Wij doen ons best om hen te helpen en kunnen gelukkig vaak veel voor hen betekenen. Dat wij hen goed kunnen helpen hebben wij te danken aan fatsoenlijke bewindvoerders die hun kennis met ons delen. Tegelijkertijd is het aan de politiek om echt wat aan de problemen van deze mensen te doen."

Bart Linssen, afdelingsvoorzitter van de SP in Nijmegen: "Manifest Schuldvrij is een geweldig initiatief, net als de serie Schuldig van de VPRO. Iedereen ziet wat er fout gaat. Daarom is het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen dit manifest steunen. Dat doe je op deze website. Nederland wordt een beter land wanneer minder mensen zo enorm in de problemen zitten. Laten we daarom opkomen voor elkaar, en een eind maken aan de schuldenindustrie."