Leden SP spreken over verkiezingsprogramma

8 november 2017

Leden SP spreken over verkiezingsprogramma

Foto: Bart Linssen / SP Nijmegen

Vorige week spraken de leden van SP Nijmegen voor de vijfde keer gezamenlijk over het SP-programma voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart volgend jaar. Nadat de SP de grootste partij van Nijmegen werd tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 heeft de partij veel voor elkaar gekregen. Zo zijn de bezuinigingen op de zorg gestopt, zijn er 5000 nieuwe woningen gebouwd, waarvan 2000 sociale huur, en is de huurexplosie gestopt. De komende vier jaar wil de partij door op deze sociale weg, maar wel met nieuwe plannen voor de stad.

Afdelingsvoorzitter Bart Linssen: ‘Onze leden zijn betrokken Nijmegenaren, die weten wat er speelt in hun buurt en in de stad. Zij zijn de ogen en oren van onze afdeling. Dankzij hen zijn we in staat om het beste verkiezingsprogramma voor Nijmegen samen te stellen. Afgelopen week spraken we daarom met hen over een discussiestuk dat de programmacommissie heeft samengesteld. Over een maand wordt het concept verkiezingsprogramma gepubliceerd. Daarover hebben de leden uiteraard het laatste woord. Dat is partijdemocratie bij de SP.’

Begin mei hield de afdeling een eerste brainstorm tijdens een algemene ledenvergadering. In mei en juni werden vervolgens drie themabijeenkomsten gehouden waar verder werd nagedacht over onder meer wonen, zorg, inkomen, milieu en veiligheid. Niet alleen de leden worden om inbreng gevraagd, ook de rest van Nijmegen kan meepraten. Zo vroegen SP-ers bezoekers van buurtmarkten in Dukenburg, Lindenholt, Waterkwartier, Wolfskuil en Neerbosch-Oost naar het beste idee voor hun wijk. Linssen: ‘Daar hoor je wat mensen van de gemeente verwachten. Ook afgelopen weekend hebben we bewoners in Zwanenveld gevraagd waar zij behoefte aan hebben. Als we daar al op korte termijn iets kunnen aankaarten, zoals meer voorzieningen voor jongeren in de wijk, dan gaan we daar direct mee aan de slag. ’