Bewoners Hatert bieden wethouder handtekeningen aan voor verkeersveiligheid

27 november 2017

Bewoners Hatert bieden wethouder handtekeningen aan voor verkeersveiligheid

Foto: Erik Claus / SP Nijmegen

Afgelopen zaterdagmiddag overhandigden bewoners van Hatert een honderdtal handtekeningen aan SP-wethouder Renske Helmer-Englebert. Deze hebben zij in samenwerking met de SP de afgelopen weken opgehaald in de buurt. In de Van Kempenaerstraat, Hogendorpstraat, Dr. Kuyperstraat en Thorbeckestraat zijn grote zorgen over de verkeersveiligheid. Nadat de SP hierover hoorde tijdens gesprekken aan de deur is er een actie op touw gezet om de situatie te verbeteren.

Jeroen Kolkman, SP-bestuurslid en betrokken bij het buurtcomité: “Hatert is een naoorlogse wijk die qua verkeersafwikkeling nauwelijks berekend is op het hedendaagse verkeer. Dit maakt de verkeerssituatie voor de bewoners zeer risicovol. Het is mooi om te zien dat bewoners zo betrokken zijn bij de wijk en samen met elkaar dit probleem hebben opgepakt. De situatie is al enigszins aangepast; verkeersdrempels, lage snelheden. En binnenkort worden er al extra parkeerplaatsen gemaakt. Dit laat zien dat de gemeente de situatie al in de gaten houdt. Dit is echter volgens de bewoners nog onvoldoende. Maatregelen die de verkeersveiligheid verder bevorderen zijn nodig. Bijvoorbeeld woonerf in sommige straten, verkeersremmende maatregelen of eenrichtingsverkeer.”

Wethouder Helmer-Englebert na het ontvangen van de petitie: “Het is altijd mooi wanneer bewoners zelf meedenken over hoe het beter kan in de wijk. Deze petitie maakt duidelijk dat veel bewoners betere maatregelen willen. Dat nemen we serieus. Binnenkort wordt er contact opgenomen met de initiatiefnemers van de petitie om te kijken wat we op de korte en lange termijn kunnen doen.”