Portaal aan de slag met eisen huurders Zwanenveld

30 juni 2017

Portaal aan de slag met eisen huurders Zwanenveld

Foto: Marij Feddema / SP Nijmegen

Een eerste succes voor de huurders in Zwanenveld. Vandaag kwam de buurt in actie om woningcorporatie Portaal 180 handtekeningen aan te bieden. Bewoners eisen dat Portaal de schimmel en tocht in hun huizen en de rattenplaag in de buurt aanpakt. Ook willen zij inspraak, want ze voelen zich al jaren niet gehoord. Portaal nam de 180 handtekeningen in ontvangst en belooft beterschap. In 2018 gaan ze beginnen met het verbeteren van de woningen, en ze gaan snel in overleg met de bewoners over de ideeën en de belangen van de huurders. Portaal heeft beloofd om over twee weken uitgebreid te reageren op de eisen van de huurders.

“Ik ben blij dat Portaal de buurt heeft bezocht en dat ze hebben toegezegd naar onze eisen te kijken. Portaal gaf zelf toe dat ze ‘misschien al iets eerder in de tijd’ iets aan onze woningen hadden moeten doen. Volgend jaar gaan ze beginnen met het plaatsen van dubbel glas, een nieuwe voordeur en gevelisolatie. Wij kijken er naar uit!” Aldus een van de bewoners.

Foto: Marij Feddema / SP Nijmegen

Na een bezoek aan een van de woningen werden de mensen van Portaal ontvangen op een buurtbijeenkomst in de speeltuin in de 44e straat in Zwanenveld. Meer dan 50 bewoners, jong en oud, waren daar aanwezig om de eisen aan Portaal te overhandigen. De 180 ondersteuningen werden overhandigd in de vorm van een levensgrote gatenkaas. Hiermee lieten de bewoners weten dat ze het zat zijn om in een tochtig huis te wonen. De heren van Portaal kregen ook een “midweekje Zwanenveld” aangeboden om zelf te ervaren hoe het is om in een huurhuis van Portaal te wonen.

SP-bestuurslid Marloes Piepers heeft de bewoners afgelopen tijd ondersteunt bij hun acties: “Het is mooi om te zien hoe de buurt samen komt om te knokken voor betere huizen. Actievoeren werkt en verbroedert de buurt!”