Huurders Zwanenveld overhandigen eisen aan Portaal bij bezoek aan de buurt

26 juni 2017

Huurders Zwanenveld overhandigen eisen aan Portaal bij bezoek aan de buurt

Foto: Matthias van Hunnik

Huurders uit Zwanenveld hopen op een luisterend oor wanneer verhuurder Portaal donderdag 29 juni een bezoek brengt aan de buurt. Bewoners gaan Portaal de eisen van de huurders overhandigen. Meer dan 170 van de 250 huurders van eengezinswoningen in de buurt Zwanenveld 40e straten hebben getekend voor deze gezamenlijke eisen. Bewoners vragen om renovatie van de woning, een lagere huur en aanpak van overlast van ratten, vocht en schimmel. Ook willen ze dat Portaal beter luistert naar de klachten en belangen van de huurders. “Het bezoek van Portaal aan de buurt is een goede eerste stap”, aldus de bewoners. Een maand geleden zijn de bewoners in actie gekomen, met steun van de SP.

Huurders eisen na herhaaldelijk klagen nu eindelijk een grondige aanpak van de schimmel en vochtplekken in de woningen. Ook eisen ze renovatie van hun huis: een goed geïsoleerd huis, met dubbele beglazing, nieuwe kozijnen en deuren, dakisolatie en goede ventilatiemogelijkheden. Een derde eis is aanpak van de hardnekkige rattenplaag in de buurt. Bewoners hebben hierover al contact gehad met de gemeente en de DAR, en vragen aan Portaal om mee te werken aan de gezamenlijke aanpak van de oorzaak, de plaag en herstel van schade aan de woningen. Een vierde eis is huurverlaging totdat de renovatie is uitgevoerd. Huurders eisen een huurprijs van maximaal €400,- en opschorting van de betaling van het onderhoudsfonds. Als laatste willen de huurders meer zeggenschap en invloed zodat er beter naar de belangen en klachten wordt geluisterd.