Provincie moet bijdragen aan Dorpensingel

8 juli 2016

Provincie moet bijdragen aan Dorpensingel

Om de Dorpensingel-Oost bij Lent eindelijk van de grond te krijgen, moet de provincie Gelderland geld vrijmaken. Een meerderheid van de Nijmeegse gemeenteraad steunde op 6 juli het voorstel van de SP dat Provinciale Staten en het provinciebestuur hiertoe oproept. Het gaat om een investering van 5 miljoen euro voor 2018. SP-fractievoorzitter Hans van Hooft: “Bewoners van Lent en Ressen klagen al tien jaar lang over de verkeersdrukte. De betrokken gemeenten hebben het geld niet om de Dorpensingel aan te leggen, maar de provincie wel. ”

De verkeersdrukte in Nijmegen-Noord is al jaren een bron van ergernis. Automobilisten gebruiken de woonwijken als sluiproute en zorgen daarbij voor overlast voor omwonenden. Voor de westelijke kant is een oplossing gevonden: de spitsknip ter hoogte van  de Terralaan. Aan de oostkant moet de Dorpensingel soelaas bieden, maar na jaren lobby van de gemeente bij de provincie is deze er nog steeds niet. Van Hooft: “Er is al veel over de Dorpensingel gezegd, vooral door D66. Vette advertenties in de krant, maar vanuit de provincie blijft het oorverdovend stil. En dan komt D66 nu doodleuk met een voorstel waarin ze het college oproept om een lobby naar de provincie te beginnen. Alsof we daar niet al bijna 6 jaar mee bezig zijn. In plaats van dure advertenties in de krant te zetten doet D66 er beter aan om hun bestuurders in de provincie zover te krijgen geld 5 miljoen euro vrij te maken voor de Dorpensingel. Datzelfde geldt voor VVD, CDA en PvdA die ook in het provinciebestuur zitten. Mooi om te zien dat de gemeenteraad nu echt harde eisen op tafel durft te leggen, in plaats van alleen maar op de oude voet door te gaan. ”