Gemeenteraad spreekt zich uit voor TTIP-vrije gemeente

13 juli 2016

Gemeenteraad spreekt zich uit voor TTIP-vrije gemeente

Nijmegen moet zich uitspreken tegen TTIP. Dat voorstel van de SP en GroenLinks, op de agenda geplaatst door honderden bezorgde bewoners, kreeg woensdagavond de steun van een meerderheid in de gemeenteraad.  Door het TTIP-vrijhandelsverdrag krijgen bedrijven de mogelijkheid om overheden buiten de gewone rechtspraak om aan te klagen wanneer zij menen dat hun belangen geschaad worden. Wat de SP betreft is dit een bedreiging voor de democratie.

SP-gemeenteraadslid Bart van Berkel: “TTIP betekent vooral winst voor grote bedrijven, niet voor het milieu, voedselveiligheid en werknemersrechten. Het is een vrijhandelsverdrag, wat betekent dat er ‘handelsbeperkingen’ worden weggenomen. Dat zal leiden tot een aantasting van standaarden op het gebied van arbeidsvoorwaarden, duurzaamheid en veiligheid. En wanneer overheden beleid maken wat bedrijven niet bevalt kunnen zij hoge schadeclaims verwachten. Een regelrechte aantasting van de rechtsstaat en de democratie. Tot slot zijn de TTIP-onderhandelingen weinig transparant. De Tweede Kamer heeft amper inzicht in het proces en het is nog maar de vraag of landelijke parlementen er straks iets over mogen zeggen.”

Al 21 gemeenten, drie provincies en één waterschap spraken zich eerder uit tegen TTIP. Van Berkel: “De SP is blij dat nu ook Nijmegen zich hier als sociale en progressieve stad bij aansluit. Zo zetten we Den Haag verder onder druk om niet akkoord te gaan met TTIP. ”

Op 8 juni werd al een petitie van bewonersinitiatief 'TTIP Vrij Nijmegen' aangeboden aan de gemeenteraad. Deze petitie, een initiatief van een groep bezorgde Nijmegenaren, werd door bijna 1000 mensen ondertekend.