Nijmegen verdient een beter Breed

17 maart 2016

Nijmegen verdient een beter Breed

Foto: Bernadette Kral / SP Nijmegen

Het Nijmeegse stadsbestuur gaat serieus aan de slag met de aanbevelingen van het SP-rapport over Breed. Een voorstel van SP, GroenLinks en VSP om de situatie voor de Breed-medewerkers te verbeteren werd op 16 maart met brede steun aangenomen door de gemeenteraad.

Vorig jaar opende de SP, na diverse klachten bij de hulpdienst en de gemeenteraadsfractie, een meldpunt voor Breed-medewerkers. Hier konden zij anoniem melding doen van hun situatie. Veel medewerkers verklaarden dat zij zich door Breed niet serieus genomen voelden. Het beleid rondom sancties en ziekteverzuim ervoeren zij als onredelijk.

Dit leidde tot een rapport, Breed uitgemeten, dat de SP op 5 februari presenteerde. De directeur van Breed verklaarde in een reactie zich deels te herkennen in een deel van de klachten. Wethouder Tankir heeft toegezegd werk te maken van de aanbevelingen uit het rapport, een toezegging die nog eens onderstreept is door een meerderheid van de gemeenteraad.

Maarten Sweep, gemeenteraadslid namens de SP: “Het is een goede zaak dat de wethouder en een meerderheid van de gemeenteraad de aanbevelingen overnemen. De mensen bij Breed willen graag aan het werk, maar voelen zich op diverse manieren tegengewerkt. Het is tijd om hen serieus te nemen. Eind dit jaar wordt er een onafhankelijk tevredenheidsonderzoek gehouden onder de Breed-medewerkers. Verder krijgen mensen met een WSW-indicatie nu een eigen ondernemingsraad binnen het Werkbedrijf, zodat hun specifieke zorgen beter gehoord kunnen worden. Zo zorgen we in Nijmegen voor een beter Breed.”

Foto: Maarten Sweep en Breed-medewerkers bij de presentatie van het rapport.

Lees hier de tekst van de motie