SP: pak misstanden Breed aan

5 februari 2016

SP: pak misstanden Breed aan

Foto: Bernadette Kral / SP Nijmegen

Wat de SP betreft moeten de problemen bij Breed snel aangepakt worden. Dat zegt gemeenteraadslid Maarten Sweep in een reactie op de 110 meldingen – vaak met meerdere klachten - bij het meldpunt van de SP. Medewerkers van Breed doen hun beklag over intimidatie, minachting en gebrek aan passend werk. Sweep: “Er lijkt bij Breed sprake te zijn van een angstcultuur. Mensen voelen zich opgejaagd in plaats van beschermd. Daar komt nog eens bij dat er buiten Breed te weinig plekken zijn waar ze gedetacheerd kunnen worden.”

Volgens de medewerkers van Breed wordt vaak al snel met sancties gedreigd, ook bij zeer kleine vergrijpen en zelfs bij ziekmelding. Bij ziekte wordt soms ook het salaris verlaagd. Advies van de huisarts om thuis te blijven wordt door de consulenten niet altijd serieus genomen. Sommige bedrijfsartsen stellen zich volgens de medewerkers niet voldoende onafhankelijk op en lijken vooral de kant van Breed en de werkgever te kiezen. Ook zou er sprake zijn van leidinggevenden die, hoewel ze geen arts zijn, zelf oordelen of mensen wel of niet kunnen werken. Een second opinion aanvragen kan, maar kost 175 euro. Er zijn vertrouwenspersonen, maar ook die zijn volgens de medewerkers niet altijd neutraal en onafhankelijk: tenminste twee zijn bijvoorbeeld ook consulent. Verder zijn sommige consulenten volgens de medewerkers onvoldoende deskundig voor het begeleiden van mensen met een beperking. Medewerkers voelen zich vaak geminacht en niet serieus genomen.

De 110 meldingen zijn volgens Maarten Sweep nog niet alles: “Er zijn ook klachten binnengekomen bij de FNV, BWN (belangenbehartiging sociale zekerheid), de Facebookpagina ‘Werken bij Breed Nijmegen’ en bij de Groesbeekse partij Sociaal Groesbeek. Ook durven veel medewerkers niets te zeggen. Enkele mensen wilden absoluut niet met ons afspreken op het stadhuis, uit angst daar door iemand herkend te worden. Als er bij de Breed-bijeenkomsten van de SP foto’s gemaakt werden wilden mensen niet herkenbaar in beeld.”

Om de situatie bij Breed te verbeteren moet er volgens Sweep veel veranderen: “Het sanctiebeleid moet redelijker. Stop met het promoten van onderling klikken. Garandeer een veilige, goed gekoelde werkomgeving. Het is onacceptabel dat er bij warm weer mensen met de ambulance worden afgevoerd, zoals ons gemeld is. Het ziekteverzuim moet eerlijk afgehandeld worden, waarbij duidelijk is wat ieders rechten en plichten zijn. Daarnaast moeten te detacheren medewerkers pas overgeplaatst worden wanneer er daadwerkelijk ander werk voor ze is. Nu worden mensen naar eigen zeggen opgehokt, daar schiet niemand iets mee op. Tot slot: investeer in vertrouwen in plaats van wantrouwen. Deze mensen willen dolgraag aan het werk, maar hebben wat meer moeite met passend werk vinden. Zij verdienen hetzelfde respect als ieder ander. Kijk naar de mensen en hun mogelijkheden, niet alleen naar cijfers.”

Foto: de bijeenkomst voor Breed-medewerkers bij de SP op dinsdag 2 februari, waarbij het rapport werd besproken.

Reacties

Zo zijn diverse bedrijven die misbruik maken van de medemens met o.a. beperkingen en daar GROF geld aan verdienen . Het reïntegratie beleid moet anders !