SP lanceert meldpunt Huur te Duur

22 januari 2016

SP lanceert meldpunt Huur te Duur

Foto: SP

De Nijmeegse SP heeft een meldpunt geopend om klachten te verzamelen over de forse huurstijgingen in de stad. Bart van Berkel, gemeenteraadslid namens de SP: “We willen samen met Nijmegenaren een vuist maken tegen deze huurexplosie. Binnenkort gaat de gemeente om de tafel met woningcorporaties om afspraken te maken over het huurbeleid de komende jaren. We krijgen nu al veel steunbetuigingen van mensen die de huurexplosie beu zijn. Zij geven een helder signaal aan de corporaties dat het zo niet langer kan.” Op www.huurteduur.nl kunnen huurders hun mening geven over de jaarlijkse huurverhoging.

Sinds 2011 is de gemiddelde huurprijs bij woningcorporaties met zo’n 90 euro gestegen – wel 21 procent. “De huurstijging treft zowel lage als middeninkomens. Middeninkomens zijn extra de klos omdat zij niet gecompenseerd worden met huurtoeslag. Verhuizers en starters krijgen met de grootste stijging te maken: zij betalen vaak minimaal 100 euro meer dan gemiddeld. Dat vinden wij niet sociaal. Daar komt nog eens bij dat er nu juist een tekort is aan betaalbare huurwoningen – de wachtlijsten zijn nog steeds lang. De SP wil dat de huurexplosie stopt en dat er meer betaalbare huurwoningen komen.”

Aanstaande zaterdag is de SP in Lindenholt om aandacht te vragen voor de almaar stijgende huurprijzen.