Stop de huurverhoging

12 juli 2015

Stop de huurverhoging

De Nijmeegse woningcorporaties moeten per direct stoppen met de jaarlijkse huurverhoging. Dat bepleit SP-fractievoorzitter Hans van Hooft. Afgelopen vier jaar zijn de huren in Nijmegen met 21 procent gestegen van gemiddeld 425 euro in 2011 naar 516 euro nu. Van Hooft: "Door de landelijke verhuurderheffing schieten de huren omhoog en worden met name modale inkomens kaalgeplukt. Nijmeegse woningcorporaties hebben daar nog een flinke schep bovenop gedaan. Het is onacceptabel dat huurders nog verder worden uitgeknepen."

Van Hooft: "Huurders in Nijmegen zijn nu maandelijks gemiddeld 91 euro duurder uit dan vier jaar geleden. Dat komt neer op een jaarlijkse lastenstijging van bijna 1100 euro. Alle huurders van woningcorporaties betalen in Nijmegen samen 32,5 miljoen euro meer huur dan in 2011. Dat is net zoveel als de totale OZB-opbrengst van alle woningen in Nijmegen samen. En dat bedrag steekt ook ver uit boven de verhuurdersheffing die het kabinet heeft opgelegd. Wat ons betreft stoppen de woningcorporaties per direct met de jaarlijkse extra huurverhogingen."

De gemeente is inmiddels al bijna een jaar in gesprek met woningcorporaties om afspraken te maken over hun huurbeleid, de bouwopgave en het energiezuinig maken van woningen. Die gesprekken verlopen erg traag. Van Hooft: "De woningcorporaties willen ons geen duidelijk inzicht verschaffen in hun financiële positie. De laatste cijfers die ik heb gezien zijn van maart 2013. De landelijke verhuurdersheffing zou Nijmeegse corporaties 13 miljoen euro kosten in 2015. De huren zouden in vier jaar tijd met maar liefst 16 miljoen euro stijgen, wat neerkomt op een extra huurstijging van 10 procent. Nu blijkt dat de huren in Nijmegen twee keer zo snel zijn gestegen, is wat mij betreft de maat echt vol. Nijmeegse woningcorporaties bulken van het geld. Het is onacceptabel dat huurders nog verder worden kaalgeplukt."

Volgens Van Hooft is het de hoogste tijd dat woningcorporaties harde afspraken maken met de gemeente en hun huurders. Van Hooft: "Om te beginnen moeten ze per direct stoppen met de extra huurverhogingen, ze halen immers veel meer geld op bij hun huurders dan nodig is. Verder moeten er meer betaalbare huurwoningen worden gebouwd, want de wachtlijsten voor starters zijn onverminderd lang. Ook kunnen de woonlasten verder omlaag door woningen snel energiezuinig te maken."