'Kerstpakket' voor directie Vérian

11 december 2014

'Kerstpakket' voor directie Vérian

Foto: Bernadette Kral / Eigen fotowerk SP

Medewerkers van thuiszorginstelling Vérian voerden vanmiddag actie tegen de aangekondigde loonsverlaging, en hebben aan de directie ruim 100 bezwaarschriften aangeboden in een groot kerstpakket. Twee weken geleden ontvingen medewerkers een brief met een aankondiging van een loonsverlaging van 20 tot 25 %. Op de door SP en FNV georganiseerde infobijeenkomst op 2 december waren meer dan 100 medewerkers aanwezig, en is het comité "Wij zijn de thuiszorg Nijmegen" opgericht.

Donderdagmiddag protesteerden de medewerkers bij het kantoor van Vérian aan de St. Annastraat. Directeur  Klaas Stoter kreeg de bezwaarschriften overhandigd in een groot kerstpakket onder het motto "voor de medewerkers dit jaar geen kerstbonus maar een kerstmalus". De medewerkers zijn strijdbaar. “We voelen ons behoorlijk genomen”, legt één van hen uit. “Wij voeren het werk uit en moeten inleveren, terwijl de directie die alleen op kantoor zit gewoon haar salaris houdt.” Een ander: “Ik vind het vooral erg voor de ouderen die we verzorgen. Die zitten met de angst dat ze hun thuiszorg gaan verliezen.”

SP-raadslid Cor van Norel: “Deze plotselinge loonsverlaging heeft veel emoties losgemaakt, zo bleek vandaag weer. De medewerkers van Vérian zetten zich dagelijks met hart en ziel in voor hun cliënten en krijgen nu stank voor dank. Dat accepteren ze natuurlijk niet. Wij blijven met hen actie voeren tot deze loonsverlaging van tafel is.”

Foto: Yurre Wieken / Eigen fotowerk SP