SP: Nijmegen moet zelf wiet telen

21 november 2014

SP: Nijmegen moet zelf wiet telen

Op 19 november besprak de Nijmeegse raad een voorstel van GroenLinks om een experiment te starten met gereguleerde wietteelt. De SP pleit al geruime tijd voor de legalisering van wietteelt en omarmt dit initiatief dan ook. Als het aan de SP ligt gaat de gemeente Nijmegen zelf aan de slag met de teelt.

Fractielid Stijn Vat: “Het Nederlandse softdrugsbeleid is zo krom als een hoepel: coffeeshops mogen wel wiet verkopen, maar niet telen. De productie van wiet is daardoor grotendeels in handen van het criminele circuit. De illegale teelt brengt grote risico’s met zich mee op het gebied van gezondheid en veiligheid. Bovendien kost de bestrijding van deze sector de samenleving handenvol met geld, terwijl grote winsten verdwijnen in de zakken van criminelen. Met het legaliseren van softdrugs zijn al die problemen in één klap op te lossen. Er kan gericht worden gecontroleerd op de kwaliteit van de productie en je haalt cannabis uit de criminele sfeer.”

Het coalitieakkoord van SP, GL, PvdA, DNF en VSP pleit al voor een proef met gereguleerde wietteelt. Vat: “De SP is blij dat een ruime meerderheid van de Nijmeegse gemeenteraad tegen het falende drugsbeleid van minister Opstelten durft in te gaan door dit op te nemen. Het kabinet leeft in het verleden door te denken dat je het probleem oplost met een verbod”.

Als het aan de SP ligt gaat Nijmegen direct aan de slag, aldus Vat: “De meeste partijen in de gemeenteraad willen dat de gemeente vergunningen af gaat geven aan particuliere producenten. De SP ziet nog liever dat de gemeente kijkt naar de mogelijkheid om zelf te telen. Dit levert niet alleen extra werkgelegenheid op, maar het is ook nog eens de beste garantie op goede kwaliteit, en daarmee goed voor de volksgezondheid. Het zou een bovendien een goede bestemming vormen voor de braakliggende landbouwgrond bij Bergerden, waar de gemeente nu nog miljoenen op verliest.

Foto: NiederlandeNet via Creative Commons