3000 huishoudens steunen oproep SP: stop de huurexplosie!

26 februari 2014

3000 huishoudens steunen oproep SP: stop de huurexplosie!

Vandaag heeft de SP een petitie overhandigd aan de Nijmeegse woningcorporaties met de oproep om de huurexplosie een halt toe te roepen. Ruim drieduizend Nijmeegse huishoudens steunden de handtekeningenactie van de SP waarin de corporaties en de gemeenteraad wordt gevraagd om de forse huurverhogingen ongedaan te maken en de huren niet verder te laten stijgen dan de inflatie. Esther Lamers, voorzitter van het Platform Nijmeegse Woningcorporaties, nam de petitie in ontvangst uit handen van SP-lijsttrekker Hans van Hooft.

Het terugdraaien van de extra huurverhoging is één van de speerpunten van de SP voor de gemeenteraads-verkiezingen van 19 maart. Huis aan huis werd door vrijwilligers van de SP afgelopen maanden handtekeningen opgehaald om het pleidooi van de SP kracht bij te zetten.

De petitie zal ook worden overhandigd aan het stadsbestuur en de gemeenteraad.

SP-lijsttrekker Hans van Hooft: “Huurders worden uitgekleed en betalen met dit beleid de hoofdprijs van de crisis. In Nijmegen vliegen de huren veel harder omhoog dan elders en de doorsnee burger moest flink meer belasting betalen, huurders zelfs 80 procent meer. Ondertussen gaf het college wel een forse belastingverlaging aan villabewoners, grote bedrijven en verhuurders van bedrijfspanden. Eén op de drie betaalbare huurwoningen in Nijmegen wordt binnen enkele jaren onbereikbaar voor mensen met een laag inkomen. Met een wachttijd van acht jaar is de woningnood onder starters nu al schrikbarend groot, en die neemt hierdoor alleen maar toe."

Alle partijen in de Nijmeegse gemeenteraad met uitzondering van de SP gaven woningcorporaties de ruimte om de rekening uit Den Haag door te schuiven naar de huurders. Daardoor stijgen de huren de komende jaren gemiddeld met vier procent. Bij verhuizing wordt de huur zelfs opgetrokken van gemiddeld 425 euro naar zo’n 650 euro per maand. Starters en verhuizers met een modaal inkomen gaan daardoor jaarlijks 2400 euro meer betalen dan nu het geval is. Voor zittende huurders gaan de huren jaarlijks gemiddeld met 200 euro omhoog, waardoor de rekening in vijf jaar tijd gemiddeld oploopt naar 1000 euro aan jaarlijkse extra huurlasten.

Van Hooft: “Om de verhoging ongedaan te maken moet de gemeente met woningcorporaties afspreken dat zij voorlopig geen nieuwbouw meer realiseren en stoppen met sloop en verkoop van betaalbare huurwoningen. De gemeente neemt de bouwtaak van woningcorporaties over door een mix van betaalbare en middeldure huurwoningen te realiseren. Dat kan de gemeente doen omdat ze goedkoop geld kan lenen zonder de extra voorwaarden die aan corporaties wordt opgelegd. Door een mix van betaalbare en middeldure huur kan de gemeente de exploitatie rond krijgen en hoeft er geen belastinggeld bij.”

Voor meer informatie: Actiepagina: Stop de huurexplosie!

Reacties

Het huurbeleid is de doodsteek voor Centraal Wonen projecten. De bestuurders zijn zoals overal moeilijk te vinden, maar nu mensen boven een bepaald inkomen niet meer binnen deze pluriforme woonvorm kunnen kunnen wonen, zal er een bestuurlijke braindrain plaatsvinden. Dit betekent de doodsteek voor dit soort projecten, terwijl ze juist de voorlopers en voorbeelden zijn voor de zogenaamde participatiemaatschappij.

Ik vind het verschrikkelijk die huursverhoging.Ik heb het afgelopen juni 4.5 pro huursverhoging gehad en ons bruto jaarinkomen is net € 50,00 meer dan de .Ik weet bijna niet meer wat ik kan doen .Verhuizen kan ik ook niet omdat ik net boven die grens val.Nou ik ga zeker SP stemmen.Doe ik trouwens altijd al.

Bedankt Marga! Wij gaan keihard ons best doen om die huurverhoging van tafel te krijgen.