SP start actie tegen huurverhogingen

6 mei 2013

SP start actie tegen huurverhogingen

De woningcorporaties hebben met goedkeuring van de Nijmeegse gemeenteraad besloten huurders een extra huurverhoging op te leggen. Dit jaar krijgen Nijmeegse huurders een huurverhoging van 4 procent. Deze verhoging is het gevolg van de huurheffing die het kabinet Rutte aan woningcorporaties heeft opgelegd om de schatkist te vullen. De SP roept huurders op hier tegen in actie te komen. Laat de huurder niet de hoofdprijs betalen voor de crisis!

De Nijmeegse gemeenteraad geeft woningcorporaties alle ruimte om de rekening uit Den Haag door te schuiven naar de huurders. Van de 27.000 goedkope en betaalbare huurwoningen in Nijmegen worden binnen acht jaar 10.000 woningen onbereikbaar voor mensen met een laag inkomen. Komende jaren gaan de huren gemiddeld met 4 procent omhoog. Daarnaast wordt de huur bij een verhuizing in een keer opgetrokken van gemiddeld 425 euro naar zo’n 650 euro huur per maand.

Starters en verhuizers met een modaal inkomen gaan daardoor jaarlijks 2400 euro meer huur betalen dan nu het geval is. Voor zittende huurders gaat de huur elk jaar gemiddeld met 200 euro omhoog, waardoor de rekening in vijf jaar tijd oploopt naar 1000 euro extra huurlasten per jaar.

SP-fractievoorzitter Hans van Hooft: "Als de OZB voor een gemiddelde koopwoning in Nijmegen zou worden verhoogd van 400 naar 1400 euro per jaar, dan zou er terecht een volksopstand uitbreken. Maar als huurders 1000 euro per jaar duurder uit zijn, vindt iedereen dat blijkbaar normaal. De woningnood onder starters is nu al schrikbarend groot en die neemt alleen maar toe als bijna 40 procent van alle betaalbare huurwoningen in Nijmegen verdwijnt. Door de huurheffing houden modale huurders aan het eind van de maand netto maar een paar honderd euro meer over dan het minimum.”

De SP gaat de komende tijd in de hele stad langs de deuren om zo veel mogelijk handtekeningen op te halen. Meedoen? Teken de petitie op onze petitie-pagina. U kunt daar ook handtekeningenlijsten en posters downloaden.

Petitie "stop de huurexplosie"