SP-lijsttrekker Hans van Hooft over uitslag verkiezingen

9 maart 2010

SP-lijsttrekker Hans van Hooft over uitslag verkiezingen

Hans van HooftDe SP in Nijmegen heeft bij de gemeenteraadsverkiezingen met 12,28% van de stemmen 5 zetels behaald. Groenlinks werd de grootste en heeft net als de PvdA 8 zetels. En D66 is met 6 zetels de derde partij in de gemeenteraad. We vroegen SP-lijsttrekker Hans van Hooft naar zijn visie op de uitslag.

Wat vindt je van de verkiezingsuitslag, je had toch gehoopt op winst?
Hans van Hooft: “Het resultaat is teleurstellend. Een paar weken voor de verkiezingen had ik de indruk dat we deze verkiezingen konden winnen. In de landelijke peilingen stonden we hetzelfde als vier jaar geleden. Gezien onze lokale prestaties had ik gehoopt dat we in Nijmegen winst konden maken. Maar na de breuk van het kabinet Balkende-Bos zag je de PvdA in de landelijke peilingen stijgen en zakte wij langzaam weg. Op het eind hoop je dan dat je op basis van je lokale prestaties minstens gelijk kunt blijven. Helaas is ons dat niet gelukt. We hebben de afgelopen acht jaar de stad echt beter en socialer gemaakt. De wijken zijn op alle fronten beter af. Er zijn nu overal speelvoorzieningen voor de kinderen en de jeugd. De wijken zijn een stuk schoner en de verloedering hebben we een halt toegeroepen. Ook de veiligheid in de wijken is met sprongen vooruit gegaan. Helaas heeft de kiezer dat niet beloond.”

Wat is er dan verkeerd gegaan waardoor je toch hebt verloren?
Van Hooft: “Het is met name de landelijke trend die ook in de Nijmeegse verkiezingsuitslag doorklinkt. Als we onze uitslag vergelijken met veel andere grote steden, dan hebben we het in Nijmegen niet zo slecht gedaan. Dat is mede te danken aan onze fantastische campagne waarmee we overal in de stad zichtbaar aanwezig waren: in het centrum, bij het station, op de universiteit, op de markt, op wijkmarkten, bij winkelcentra en ’s morgens vroeg aan de bedrijfspoort. Onze concurrenten zeiden zelfs: ‘je moet wel onder een steen geleefd hebben als je de SP in Nijmegen niet bent tegengekomen’. Ondanks die spetterende campagne zijn we er niet in geslaagd onze lokale prestaties om te zetten in stemmenwinst. Loon naar werken is iets dat bij verkiezingen helaas niet telt. Je ziet dat D66 vier jaar lang nauwelijks iets van zich laat horen en in een klap groeit van twee naar zes zetels. Met de SP hebben we de stad echt beter en socialer gemaakt en vervolgens lever je twee zetels in. Dat is niet leuk, maar zo werkt het nou eenmaal.”

Hoe nu verder, komt de SP nog in een nieuw college?
Van Hooft: “Die kans is klein. De PvdA had voor de verkiezingen al afscheid genomen van de linkse coalitie en omarmde D66 al als nieuwe partner. GroenLinks moet als grootste partij nu kiezen, of met PvdA en D66 of met PvdA en SP. Beide opties hebben een krappe maar werkbare meerderheid in de gemeenteraad. Wij zijn als vierde partij in de raad met vijf zetels helaas niet in de positie om collegedeelname af te dwingen. Het is aan GroenLinks om te bepalen of ze samen met de SP verder wil bouwen aan een sociale stad, of dat ze samen met D66 en de PvdA toch een ruk naar rechts gaan maken. GroenLinks kiest tot nu toe duidelijk voor D66 eventueel aangevuld met de SP. Een vierpartijencoalitie is wat mij betreft geen reëele optie. Als SP wordt je dan toch een soort vijfde wiel aan de wagen. Dat schiet niet op.”

Welke lessen heb je uit deze verkiezingen getrokken?
Van Hooft: “Je kunt het nog zo goed doen in het bestuur van de stad, het belangrijkste is dat je elke dag samen met mensen de strijdt aanbindt voor concrete verbeteringen van hun leef- en woonomstandigheden. Pas als je mensen organiseert en mobiliseert dringt het door dat een betere en socialere stad niet uit de lucht komt vallen. Afgelopen jaren konden we vaak met een goed voorstel in de gemeenteraad zaken eenvoudig verbeteren. Dat moet je vooral blijven doen, maar het levert je bij de verkiezingen nauwelijks iets op. Komende jaren zullen we samen met de bevolking aan de slag moeten om ervoor te zorgen dat nu niet wordt afgebroken wat we de afgelopen acht jaar hebben opgebouwd.”

SP van 7 naar 5 zetels in Nijmegen. Links houdt meerderheid
De nieuwe SP fractie