PEILING SP: GRATIS BUS VOOR 65+ MOET BLIJVEN

13 februari 2010

PEILING SP: GRATIS BUS VOOR 65+ MOET BLIJVEN

Peiling 65+Uit een peiling van de SP blijkt dat 83 procent van het winkelend publiek in het centrum tegen het afschaffen van gratis openbaar vervoer voor ouderen is. Diezelfde ochtend was in De Gelderlander te lezen dat de Nijmeegse PvdA, D66 en VVD de gratis bus voor 65-plussers willen wegbezuinigen. De SP wil dat ouderen ook de komende jaren gratis met de bus kunnen reizen.

Peiling

Van de zeventig ondervraagden die meededen aan het onderzoek antwoordden 83 procent JA op de stelling: “Gratis OV voor ouderen behouden?” Slechts 17 procent van de deelnemers zagen de voorziening voor 65-plusser als een bezuinigingspost. Hoewel de peiling geen representatieve steekproef is, zegt de uitslag volgens SP lijsttrekker Hans van Hooft genoeg over de steun voor de regeling onder jong en oud. “Dagelijks reizen honderden ouderen met de bus door de stad. Dat is goed voor de sociale contacten en daarmee goed voor de stad. Uit dit mini-onderzoek blijkt dat de Nijmeegse bevolking dat heel goed heeft begrepen.”

De SP wil dan ook niet bezuinigen op de gratis bus voor 65-plussers. Volgens de partij kunnen de bezuinigingen van het kabinet Balkenende-Bos voor een belangrijk deel worden opgevangen door het inzetten van de riante reserves die de gemeente heeft. Van Hooft: “Dankzij het solide financiële beleid van een SP-wethouder heeft Nijmegen de financiën uitstekend op orde. We beschikken over een schatkist waar andere steden jaloers op zijn. Sommige partijen durven niet aan deze reserves te komen, maar als er één moment is om de reserves in te zetten dan is het nu. We moeten voorkomen dat alles wat de afgelopen acht jaar door de coalitie van SP, GroenLinks en PvdA is opgebouwd, de komende periode wordt afgebroken.”