SP: jongerenoverlast aanpakken door drugscriminelen op te pakken

6 oktober 2009

SP: jongerenoverlast aanpakken door drugscriminelen op te pakken

In verschillende Nijmeegse wijken is sprake van ernstige jongerenoverlast. Volgens SP-fractievoorzitter Hans van Hooft jr is het patroon in alle wijken hetzelfde: “Een harde kern van drugscriminelen en crimineeltjes heeft een hele groep jongeren in haar greep. Deze jongeren terroriseren vervolgens de hele woonomgeving, zodat mensen zelfs bang zijn om op straat te komen of aangifte te doen. Wil je die straatterreur effectief aanpakken, dan moet je de rotte appels eruit halen. Dat kan alleen als de politie de criminele jongeren dag en nacht op hun huid zit.”

Tot een jaar geleden had jongerenoverlast weinig prioriteit bij de politie. Als er weer eens ergens problemen waren, wist de politie niet eens wie de harde kern van overlastgevers was. Dat is inmiddels veranderd; de harde kern van criminele jongeren is nu wel in beeld. Probleem is alleen dat de politie voldoende ‘heterdaadjes’ nodig heeft om deze jongeren ook daadwerkelijk aan te pakken.

Hans van Hooft jr.SP-fractievoorzitter Hans van Hooft jr: “Begin dit jaar heb ik gezegd: maak bij de politie nu eens een vliegende brigade van tien tot twintig mensen die wijk voor wijk uitkamt en de criminele jongeren letterlijk een privé-behandeling geeft, door ze dag en nacht op hun huid te zitten. Dat kost enorm veel tijd en energie, maar het is de enige manier om jongerenoverlast in de kern aan te pakken. Bij drugsverslaafde veelplegers was dit een aantal jaren geleden een zeer succesvol recept, dus laten we hetzelfde doen bij de drugscriminelen die hele groepen jongeren in hun greep houden. Ook is duidelijk dat het om zo’n vijftig tot maximaal honderd criminele jongeren in heel Nijmegen gaat die we echt van de straat moeten plukken. Overigens niet met als hoogste doel om ze achter de tralies te krijgen - want daar komen ze ook weer uit - maar om ze uit het criminele circuit te trekken.”

Tijdens de politieke discussie over recente jongerenoverlast in Neerbosch Oost bracht de SP haar voorstel opnieuw onder de aandacht. Van Hooft jr: “Het is echt een kwestie van prioriteit. Na de criminele afrekening op de A73 werden 45 man recherche ingezet die dag en nacht bezig waren om deze zaak op te lossen. Als ik moet kiezen of we 45 mensen inzetten op een criminele afrekening waar bijna niemand last van heeft, of dat we deze mensen moeten inzetten in de wijken waar mensen massaal klagen over jongerenoverlast, dan weet ik het wel.”

Ook verschillende andere fracties vroegen de burgemeester wat er nu met het SP-voorstel voor een vliegende brigade tegen jongerenoverlast was gedaan. De burgemeester vertelde dat er inmiddels een projectteam bestaat dat jongerenoverlast in een aantal wijken aanpakt. De politiechef verwachtte de komende weken veel meer aanhoudingen.