SP vraagt mening ouders over samenvoegen Rode en Blauwe Buut

23 juni 2009

SP vraagt mening ouders over samenvoegen Rode en Blauwe Buut

De SP is tegen de plannen om de Rode en de Blauwe Buut samen onder één dak te brengen. De toekomstige school is gepland op de plaats van zwembad Oost (Van Beethovenstaat), een veel kleinere plek voor een veel grotere school. De SP vraagt deze week de ouders om hun mening over de voorgenomen samenvoeging. Dinsdagmorgen werden de eerste enquêtes afgenomen.

Bert VelthuisSP-raadslid Bert Velthuis: “Het plan voor de samenvoeging van beide scholen is afkomstig van het schoolbestuur Conexus. Beide scholen vervullen nu een zelfstandige functie in de wijken Galgenveld, Altrade en Hunnerberg. Dit deel van Nijmegen wordt doorsneden door drukke wegen als de Groesbeekseweg, Heyendaalseweg, Daalseweg en de Berg en Dalseweg. Samenvoeging op de Van Beethovenstraat is voor de SP onacceptabel. Op deze locatie is het beschikbare aantal vierkante meters minder dan op beide huidige locaties. Bovendien zullen kinderen verder van hun school af wonen en moeten ze diverse drukke verkeerswegen oversteken. De prognoses voor het leerlingenaantal zijn stabiel tussen circa 170 en 180 leerlingen. Daarmee zijn de huidige Rode en Blauwe Buut kleinschalige scholen die uitstekend functioneren in de wijken. De samenvoeging lijkt dus vooral ingegeven door economisch gewin.”

Veel ouders zijn bezorgd over de ontwikkelingen. Zo zijn er al handtekeningen tegen de samenvoeging opgehaald. Met de enquête wil de SP er achter komen wat de wens van de ouders is. Velthuis: “Ouders wordt gevraagd te oordelen over aspecten als schaalgrootte, bereikbaarheid van de school en speelruimte voor de kinderen. Ook vragen we om de voorkeur van de ouders: renovatie van beide gebouwen, nieuwbouw op de huidige locaties of nieuwbouw op één gezamenlijke nieuwe locatie. Ook willen we weten of ouders voldoende informatie van het schoolbestuur hebben gehad en of samenvoeging überhaupt bespreekbaar is.”

Eerder stelde de SP al vragen aan het college van B&W over de samenvoeging. De antwoorden op deze vragen worden op korte termijn verwacht. De partij vroeg onder andere naar de mening van het college over de samenvoeging en de voorgenomen locatie. Met de antwoorden en de resultaten zal de SP vervolgstappen ondernemen. De SP neemt de enquête af bij de schoolpoort en is dinsdagochtend begonnen. De rest van de week staat de partij bij beide scholen om de mening van de ouders te peilen.

De enquête is ook via internet in te vullen: /buut
Nieuwsbericht 14 april 2009: SP tegen fusie Rode en Blauwe Buut
Vragen SP aan college van B&W over fusie Rode en Blauwe Buut