Nijmegen: Thuiszorgtop niet over de top

11 september 2008

Nijmegen: Thuiszorgtop niet over de top

De Nijmeegse politieke partijen (met uitzondering van de VVD) en het college hebben zich op verzoek van de SP uitgesproken tegen de riante salarissen in de thuiszorgtop. Het gaat dan om salarissen die hoger zijn dan € 188.000,- bruto per jaar (de Balkenende-norm). Bij de Zorggroep Zuid Gelderland, één van de huidige instellingen die de huishoudelijke verzorging uitvoert, verdiende één van de bestuurders in 2007 meer dan deze wenselijke norm, namelijk een bruto jaarsalaris van € 197.151,-.

Marloes Piepers“Het is niet mogelijk om de Balkenende-norm als harde eis in de voorwaarden op te nemen, maar als gemeenteraad mogen we wel onze wensen uiten,” zegt SP-raadslid Marloes Piepers. “De wethouder heeft toegezegd dat het de voorkeur verdient dat bestuurders niet meer verdienen dan het salaris van de minister president. Dit betekent nog steeds geen harde juridische eis, maar wel een duidelijk signaal. In de toekomst, als de wetgeving wordt aangepast om deze graaicultuur aan de top te stoppen, hebben we dan wel juridische mogelijkheden. Dit komt door de intentie die in de aanbesteding wordt opgenomen. Hiermee lopen we voorop in het land.”

Nijmegen gaat samen met andere regiogemeenten een nieuwe aanbestedingsprocedure starten waarin dus de intentie van de Balkenende-norm voor bestuurders wordt opgenomen. Een andere erg belangrijke verbetering is dat de alfahulpconstructie uitgesloten gaat worden. Piepers: “Alle zorg gaat uitgevoerd worden door goed geschoold personeel, met affiniteit voor de zorg. Deze mensen, met een vast contract, krijgen een fatsoenlijk loon volgens de CAO en een goede rechtspositie wat betreft ziekte en vakantie. Ook voor de mensen die de zorg nodig hebben is er meer continuïteit. Streven is zo veel mogelijk dezelfde medewerker bij mensen thuis te laten komen en er komt het recht op vervanging in de vakantie.”

Geen megasalarissen bij nieuwe aanbesteding thuiszorg