Geen megasalarissen bij nieuwe aanbesteding thuiszorg

29 augustus 2008

Geen megasalarissen bij nieuwe aanbesteding thuiszorg

Onlangs presenteerde de SP Tweede Kamerfractie het rapport Over de top. Hierin zijn de salarissen van bestuurders in de thuiszorg op een rijtje gezet en blijken nog al wat bestuurders meer dan de Balkenende-norm (188.000 euro bruto) te verdienen. Ook bestuurders van de ZZG, een van de thuiszorgorganisaties actief in Nijmegen blijken over de norm te gaan. De SP wil dat hier paal en perk aan gesteld wordt in de nieuwe aanbesteding.

Marloes PiepersSP-raadslid Marloes Piepers: "Het is te belachelijk voor woorden dat er tonnen verdwijnen in zakken van managers en bestuurders, terwijl eerder dit jaar de ZZG nog klaagde over financiële tekorten en dreigde met het ontslaan van vaste krachten. Die signalen van de ZZG over de financiële problemen komen in een ander daglicht te staan als je leest hoeveel de bestuurders van de ZZG in 2007 aan salaris hebben ontvangen. De drie bestuurders van de ZZG, waarvan een persoon in dienst tot 15 juli 2007, bedroeg vorig jaar bij elkaar € 394.692,-. Eén van de bestuurders ontving vorig jaar een bruto salaris van € 197.515,-. Dit bewijst maar weer waar de marktwerking in de thuiszorg toe leidt. Wat de SP betreft nemen we in de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding op dat de bestuurders van thuiszorgorganisaties die zich inschrijven zich aan de Balkenende-norm houden. Doen ze dat niet, dan zijn ze niet welkom."

Wethouder Scholten heeft aangegeven uit te gaan zoeken op welke manier de gemeente bij de nieuwe aanbesteding deze topsalarissen aan kan pakken.