Actiecomité bezoekt kantoor Stadsregio voor behoud buslijn door Hengstdal

21 januari 2008

Actiecomité bezoekt kantoor Stadsregio voor behoud buslijn door Hengstdal

In de Nijmeegse wijk Hengstdal is sinds december het actiecomité 'Onze bus moet blijven' actief om de bus op de Hengstdalseweg te behouden. Donderdag 24 januari brengt het actiecomité samen met de wijkbewoners een bezoek aan het kantoor van de Stadsregio, om hen ervan te overtuigen dat de bus moet blijven rijden op de Hengstdalseweg. Hiervoor zijn 550 bezwaarschriften in de wijk verzameld.

Anja Bosmans, één van de mensen van het actiecomité; "We hebben overweldigend veel steun vanuit de wijk gekregen voor onze actie. Wijkbewoners konden op meerdere manieren onze actie ondersteunen. In Hengstdal hangen nu meer dan 200 posters voor de ramen, er zijn door ons al meer dan 550 ondertekende bezwaarschriften opgehaald, er zijn meer dan 80 getekende petities en onze website www.onzebusmoetblijven.nl is al meer dan 600 keer bezocht! De wijk staat pal achter onze acties en het is duidelijk dat Hengstdal wil dat de bus door onze wijk blijft rijden. Iedereen die een rondje door de wijk fietst zal dat kunnen zien! Aanstaande donderdag gaan we een bezoek brengen aan de Stadsregio, en middels alle bezwaarschriften en petities willen we hen ervan overtuigen dat de bus voor Hengstdal behouden moet blijven."

Vanaf maart 2008 dreigt de bus uit het hart van Hengstdal te verdwijnen. Daartoe heeft de Nijmeegse gemeenteraad op 31 oktober met een nipte meerderheid (19-17) besloten. Dit besluit wordt echter pas doorgevoerd als de Stadsregio Arnhem Nijmegen deze wens van de gemeenteraad steunt. De Stadsregio is de opdrachtgever voor het Openbaar Vervoer in deze regio en neemt spoedig een besluit over de busroute. Met de acties wil het actiecomité de Stadregio er van overtuigen dat het voorstel van de gemeenteraad het slechtst denkbare voorstel is voor het openbaar vervoer in Nijmegen Oost, en er bij hen voor pleiten om de bus door het hart van de wijk Hengstdal te laten rijden. Uit eerder onderzoek blijkt dat 87% van de wijkbewoners de bus op de Hengstdalseweg wil houden.

Het actiecomité en anders wijkbewoners verzamelen donderdag 24 januari om 15.15 uur bij de bushalte Beukstraat aan de Hengstdalseweg (naast de speeltuin). Om ongeveer 15.25 uur vertrekt het gezelschap met lijn 2 richting het station in Nijmegen. Om 16.00 uur wordt het actiecomité verwacht op het kantoor van de Stadsregio, Stationsplein 26 te Nijmegen.

Het actiecomité ONZE BUS MOET BLIJVEN is een initiatief van bewoners uit Hengstdal met steun van de SP Nijmegen.

website: www.onzebusmoetblijven.nl
Dossier over de acties in Hengstdal