Groene zak eindelijk goedkoper

27 november 2007

Groene zak eindelijk goedkoper

In het college-akkoord had de SP het al bedongen, maar nu wordt de groene huisvuilzak ook echt goedkoper. De prijs gaat van €0,77 naar €0,50 per zak.

Jola van DijkSP-raadslid Jola van Dijk: "Op deze manier wordt het voor mensen goedkoper om hun afval thuis weg te gooien, en hopen we de overlast van zwerfvuil in de stad te voorkomen.” Vanuit de rest van de politiek waren nog wel wat zorgen over de gevolgen voor het scheidingsgedrag. Van Dijk: "Uit een kleinschalige proef met goedkopere huisvuilzakken is niet gebleken dat mensen ineens minder het GFT, papier en restafval gingen scheiden. We hebben geen reden om te verwachten dat dat nu wel ineens minder zou worden.”

Een andere vraag die veel gesteld werd was of de vervuiler dan nog wel betaald wanneer de groene zak zo goedkoop wordt. Van Dijk: ”Wat ons betreft wordt de groene zak uiteindelijk nog goedkoper, als blijkt dat de huidige verlaging met kwartje geen negatieve gevolgen heeft. Het is een mythe dat je als consument invloed hebt op de hoeveelheid afval. Ik vraag er ook niet om dat er drie laagjes plastic om een pak koekjes heen zitten. Het zijn de fabrieken die vervuilen, dus zouden zij moeten betalen. Daarom pleiten wij ervoor dat voor bewoners het sociale uitgangspunt van de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten geldt.”