1100 handtekeningen aan provincie Limburg voor beter OV Maaslijn

3 juli 2007

1100 handtekeningen aan provincie Limburg voor beter OV Maaslijn

Aanstaande woensdag 4 juli om 16.30 uur zullen enkele Limburgse en Brabantse afdelingen van de SP op het station in Reuver ruim 1100 handtekeningen overhandigen aan de Limburgse Gedeputeerde Bert Kersten. Onder het motto 'Met Veolia op het verkeerde spoor' voerde de SP-afdelingen in Venlo, Venray, Cuijck, Boxmeer en Nijmegen op vrijdag 13 april een publieksactie voor verbeteringen op de Maaslijn (van Roermond tot Nijmegen).

Voor deze actie kregen reizigers op elk station de mogelijkheid om een petitie te tekenen en eventueel nog opmerkingen te maken. De actie kon op veel steun van de reizigers rekenen. De SP haalde op één dag ruim 1100 handtekeningen op, waaronder in Nijmegen op het centraal station en station Heyendaal.

Onlangs vond er in de Provinciale Staten in Limburg een debat plaats over het functioneren van vervoerder Veolia. De SP-afdelingen en Statenfractie van Limburg hebben daar forse kritiek op. De SP hoopt met het aanbieden van de handtekeningen dat de Maaslijn weer op de rails geholpen wordt en de reizigers snel verbeteringen zullen zien.

Laat de Maaslijn sporen

Sinds Veolia de Maaslijn heeft overgenomen van de NS, zijn er heel veel problemen. Met de NS was het vaker al een rommeltje, maar met Veolia is het helemaal rampzalig. Veel reizigers klagen over treinen die zelden op tijd komen, treinen die vies zijn en het gebrek aan sociale controle. Veolia heeft slechts een zeer beperkt aantal conducteurs in dienst. Veel reizigers voelen zich hierdoor niet op hun gemak of zelf onveilig in de treinen. Hieruit blijkt volgens de SP eens te meer dat marktwerking in de publieke sector een desastreuze uitwerking heeft. De partij hoopt dat met de massale steun van de reizigers Veolia zich gedwongen voelt om nu snel met goede oplossingen te komen.