SP: Gratis poepzakjes voor Nijmeegse hondenbezitters

16 februari 2007

SP: Gratis poepzakjes voor Nijmeegse hondenbezitters

Wethouder Hans van Hooft is het nieuwe jaar begonnen met een ambitieus plan om het hondenpoep-probleem aan te pakken. De SP steunt dit plan van harte, maar wil de Nijmeegse hondenbezitters ook graag ondersteunen bij het naleven van dit nieuwe beleid. SP-raadslid Jola van Dijk heeft daarom het College gevraagd om gratis poepzakjes aan de Nijmeegse hondenbezitters te geven.

Jola van DijkVan Dijk: ”Dat hondenpoep een grote ergernis van wijkbewoners is, is al heel lang bekend. We zijn dan ook erg blij dat het College voortvarend bezig is om dit probleem nu eindelijk goed aan te pakken.” Onderdeel van deze aanpak is dat hondenbezitters altijd een zakje bij zich moeten hebben om de ontlasting van de hond mee weg te kunnen gooien. Overtreding van deze regel kan de hondenbezitters op een boete komen te staan.

Van Dijk: ”Om definitief van de hondenpoep onder je schoenen af te kunnen komen is handhaving van de nieuwe aanpak erg belangrijk. Maar we hoeven het de hondenbezitters ook niet moeilijker te maken dan nodig. Daarom stellen we als SP voor om gratis poepzakjes beschikbaar te stellen, zodat het voor de hondenbezitters gemakkelijker is om aan het nieuwe beleid te voldoen.”

Het idee voor de gratis poepzakjes is geopperd tijdens de politieke avond van 7 februari. Van Dijk: ”Het college reageerde toen al vanuit een positieve grondhouding en inmiddels is mij bevestigd dat er nagedacht wordt over de concrete uitvoering van dit plan. Een definitieve beslissing kan op dit moment nog niet genomen worden, maar ik heb er alle vertrouwen in dat de gratis poepzakjes er komen. Op dit moment wordt bijvoorbeeld onderzocht of de poepzakjes met de brief van de hondenbelasting meegestuurd kan worden, maar afhalen bij wijkposten en –centra is ook een optie.”