SP steunt nieuwe OV-vereniging NV Reizigers

7 januari 2006

SP steunt nieuwe OV-vereniging NV Reizigers

De SP werft komende week leden voor de nieuwe, onafhankelijke reizigersorganisatie NV Reizigers. Deze vereniging wordt om te starten gesteund door de SP en het FNV. Op maandag 9 januari en woensdag 11 januari zullen bij het centraal station in Nijmegen lidmaatschapskaarten worden uitgedeeld. Op vrijdagmiddag 13 januari zullen tijdens de avondsspits leden worden geworven. De doelstelling van NV Reizigers is het openbaar vervoer verbeteren voor zowel de reizigers als het personeel.

NV Reizigers is opgericht uit onvrede met de teloorgang van het openbaar vervoer. Al jaren heeft het te kampen met bezuinigingen en privatiseringen en als gevolg daarvan kwaliteitsverlies. Bovendien is de organisatie van mening dat in de discussie voor een beter openbaar vervoer te vaak reizigers en werknemers tegenover elkaar worden gezet. Dat is volgens NV Reizigers niet terecht. Reizigers en personeel hebben meestal dezelfde belangen en dezelfde ideeën over hoe het beter kan. Het is daarom logisch dat zij de handen ineen slaan voor een beter OV. De SP vindt het van belang dat reizigers zich weer echt gaan verenigen en zodoende het OV verbeteren.

NV Reizigers wil dat bij het openbaar vervoer niet de winstgevendheid, maar de maatschappelijke functie weer centraal wordt gesteld. De organisatie wil betaalbaar, klantgericht en deur-tot-deur vervoer en pleit voor het recht op openbaar vervoer, het deels gratis maken van OV-voorzieningen en investering in de menselijke service in plaats van het schrappen daarvan.

Lidmaatschap kost 7,50 euro per jaar. Aanmelden kan op www.nvreizigers.nl De SP is op de volgende tijden bij het Centraal Station van Nijmegen te vinden:
- Maandag 9 januari van 7.00 uur tot 8.30 uur
- Woensdag 11 januari van 8.00 uur tot 9.30 uur