h

Gemeente moet Portaal aanspreken op klachten Vijverhorst

2 maart 2023

Gemeente moet Portaal aanspreken op klachten Vijverhorst

Foto: Marij Feddema / SP Nijmegen

De gemeente moet in gesprek met woningcorporatie Portaal over de klachten in de Vijverhorstflat. De Nijmeegse SP-fractie vindt het onacceptabel dat huurders al 15 jaar met klachten zitten die niet verholpen worden. Yurre Wieken, afdelingsvoorzitter van de SP: “Wanneer woningcorporaties zo met hun huurders omspringen, moet de gemeente ze op het matje roepen. Vijverhorst is het zoveelste voorbeeld in een lange rij, vooral bij Portaal.”

De huurders van de Vijverhorstflat hebben al sinds 2008 klachten over de verwarming van hun huis. In 2016 verklaarde de Klachtencommissie Woningcorporaties Nijmegen deze gegrond. Pas in 2021 nam Portaal maatregelen, nadat de huurders in actie waren gekomen en spandoeken hadden opgehangen. De gezamenlijke boiler van de flat werd vervangen. Dat loste sommige, maar niet alle klachten op: nog steeds krijgen huurders hun woning niet goed verwarmd. Huurders Anita van Meegen, Lonneke Klomp en Lilian de Leeuw deden hun verhaal bij Omroep Gelderland en Hart van Nederland. Van Meegen: “Hoeveel ik ook stook, ik krijg het hier niet warm. Mijn dochter slaapt bij mij in bed omdat haar kamer te koud is. Toen ik in december tijdens de vrieskou belde voor een monteur, zeiden ze dat er pas in februari iemand kon komen. Dat kàn toch niet?” Andere huurders krijgen te horen dat zij ‘de eerste zijn’ die belt, terwijl navraag bij flatgenoten leert dat dit niet waar is.

Wieken: “Het is onacceptabel dat een woningcorporatie – een sociale volkshuisvester, wat ze eigenlijk horen te zijn – huurders jarenlang letterlijk en figuurlijk in de kou laat staan. Duidelijk is ook dat klachten niet goed geregistreerd worden. Zo lijken meldingen die direct bij het monteursbedrijf gedaan worden (wat Portaal graag heeft, want dat scheelt hen weer tijd) niet door Portaal geregistreerd te worden. Daardoor heeft Portaal geen benul van wat er speelt in een flat als de Vijverhorst.”

De SP ziet een breder patroon. “De afgelopen jaren regent het klachten bij huurders van woningcorporaties in Nijmegen. De SP heeft die goed in beeld, want huurders weten ons te vinden. Denk aan de schimmelwoningen in Zwanenveld, het achterstallig onderhoud in de Transvaalstraat, de problemen met de nul-op-de-meterwoningen in Meijhorst, de maisonnettes van Talis (ook in Meijhorst). Ik kan nog wel even doorgaan, want de lijst is lang. Telkens weer bij de twee grootste woningcorporaties van Nijmegen: Portaal en Talis. Die zijn zo groot – Talis is vorig jaar nog samengegaan met Woongenoot – dat de menselijke maat verdwenen is. Het zijn logge, onpersoonlijke bedrijven geworden die niet meer weten wat er in de wijken speelt. Het hoofdkantoor van Portaal staat helemaal in Utrecht. We moeten als gemeente niet zomaar meer positief advies geven over fusies zoals die tussen Talis en Woongenoot. En weer gaan werken aan kleinschalige, democratische woonverenigingen die binding hebben met hun huurders. Daarvoor moet landelijk de wet aangepast worden en moet er ook meer in onze sociale huur geïnvesteerd worden. In Nijmegen moeten we harde afspraken maken met alle hier opererende corporaties over de aanpak van vocht, tocht en schimmel, en het beter behandelen van hun huurders. De SP zet zich daarvoor in.”

 

Reactie toevoegen

U bent hier