#ZandErover Lent: woensdag besluit over route zandtransport

22 februari 2019

#ZandErover Lent: woensdag besluit over route zandtransport

Foto: SP

Comité #ZandErover uit Lent zal aanstaande woensdag een petitie overhandigen aan de Nijmeegse gemeenteraad. Bewoners van Lent hebben zich verenigd in comité #ZandErover met als doel om het zandtransport door de Lentse straten te voorkomen en, omdat het zandvrachtverkeer al is begonnen, ook te stoppen. Eerder op de dag ontvangt de buurt een aantal raadsleden van verschillende politieke partijen, zodat ze kunnen ervaren hoe het is gesteld met de verkeerssituatie en geluidsoverlast als er iedere 5 minuten een vrachtwagen rijdt. Tijdens de raadsvergadering woensdagavond gaat SP-raadslid Marij Feddema een voorstel indienen om het zandtransport via een verkeersveilige, alternatieve route te laten rijden.

Sinds begin februari rijden er al vrachtwagens door de straten van Lent, naar ontwikkelgebied Stelt Zuid, waar woningen en een school gebouwd gaan worden. Nu rijden er lege vrachtwagens, om vervuilde grond af te voeren. Vanaf komende maandag gaan er gevulde vrachtwagens met bouwzand rijden. Bewoners vrezen voor de  verkeersveiligheid. Lia van IJzendoorn woont vlak aan de route, boven de Jan Linders in Lent. “Er is een verkeersveilige route mogelijk, dus waarom rijdt het hier door de woonwijk? Vanaf 6:00 uur in de ochtend denderen er lege vrachtwagens door de straat. In ons complex rammelen we ons bed uit. En ik houd nu al vaak mijn hart vast met het drukke verkeer in de buurt. Er gebeuren regelmatig ongelukken, waarvoor hulpdiensten gelukkig nog niet nodig zijn.”

De huidige route van het zandtransport loopt via de Vrouwe Udasingel en de Turennesingel. Op de route zijn meerdere rotondes, kruisingen met voorrangsfietspaden en toegangswegen naar vier nabijgelegen scholen, een wijkcentrum en sportvelden. Het comité #ZandErover stelt voor om de vrachtwagens via de Mauritssingel en dan linksaf voor de Waalbrug langs naar ontwikkelgebied de Stelt te laten rijden. De Nijmeegse SP, een van de initiatiefnemers van het comité, zal tijdens de raadsvergadering een voorstel indienen voor een veilige, alternatieve route.

Bewoners ontvingen deze week een brief van de gemeente met informatie over het zandtransport. De gemeente doet een aantal toezeggingen: het transport zal niet  rijden tijdens de aanvangs- en sluitingstijden van de basisscholen. Ook zal er een rotonde worden aangepast.

Foto: SP
Klik hier om de petitie te tekenen!