Veilig sporten voor iedereen

11 november 2015

Veilig sporten voor iedereen

Op vrijdag 6 november gaf wethouder Sport, Renske Helmer-Englebert, samen met Michael van Praag (KNVB) de aftrap voor Sportplezier/Veilig Sportklimaat. Deze campagne moet ervoor zorgen dat iedereen zich veilig voelt bij een sportvereniging, ongeacht zijn of haar afkomst, geloof, huidskleur of seksuele geaardheid. Je veilig voelen bij een sportvereniging is geen vanzelfsprekendheid. Dit bleek ook uit het Roze Stembusakkoord waarin gepleit wordt voor meer acceptatie van mensen met een andere seksuele geaardheid. Het unieke aan de aanpak in Nijmegen is dat een grote verscheidenheid aan sportverenigingen meedoet.

Helmer-Englebert: “Sport is van iedereen. Om die reden wordt in Nijmegen gestreefd naar een veilig sportklimaat. Met deze campagne willen we intimidatie en discriminatie in de sport bespreekbaar maken. Daarvoor worden vertrouwenspersonen aangesteld en bijeenkomsten gehouden waarbij verenigingen gewenst en ongewenst gedrag kunnen bespreken. Wat wel en niet acceptabel is wordt daarna ook duidelijk naar buiten gecommuniceerd. Op deze bijeenkomst heb ik veel verenigingsbestuurders gesproken die hiermee graag met hun club aan de slag willen.”

Om verenigingen wegwijs te maken is er een online helpdesk aangemaakt op de website van de gemeente. Hier staan tips voor het opzetten van vrijwilligersbeleid en positief coachen en mogelijkheden om ondersteuning te vragen.