SP wil meldpunt schimmel in huurwoningen

12 juni 2024

SP wil meldpunt schimmel in huurwoningen

Foto: Havang(nl) / Wikimedia Commons

De gemeente moet een meldpunt openen voor schimmel in huurwoningen, vindt de Nijmeegse SP. Daarvoor pleit raadslid Jeannette Geers woensdagavond bij de bespreking van de ‘Woonagenda’. "Het probleem wordt vaak bij huurders gelegd, terwijl de verhuurder geen verantwoordelijkheid neemt.”

Sinds januari 2024 zijn gemeenten verplicht een meldpunt te openen voor huurders die problemen ervaren met hun verhuurder. Het meldpunt is een extra informatiebron voor de gemeente, om zicht te krijgen op de problemen van huurders. In Nijmegen is dit ‘Meldpunt Huurders Nijmegen’. Hoewel huurders onderhoudsproblemen kunnen melden, kan dit niet voor overlast door schimmel.
Geers: “Als we langs de deuren gaan horen we regelmatig klachten van schimmel in huurwoningen. Verhuurders leggen vaak de schuld bij de huurders. Het advies is dan om te ventileren, terwijl vocht in de woning ook kan komen door achterstallig onderhoud. Huurders kunnen er ondertussen flink ziek door worden, van eczeem tot astma. Daarom moet de gemeente een beter beeld krijgen van het probleem zodat er kan worden ingegrepen. We willen dat schimmel gemeld kan worden en de gemeente het meldpunt breder bekend maakt, bijvoorbeeld via wijkcentra en wijkbladen.”