SP deelt watermeloenen uit aan protesterende RU-studenten

14 mei 2024

SP deelt watermeloenen uit aan protesterende RU-studenten

Foto: Marij Feddema / SP Nijmegen

De SP deelde dinsdagmiddag watermeloenen uit aan de protesterende studenten op de Radboud Universiteit. Sinds maandag voeren zij actie voor Palestina en staat er een tentenkamp op het universiteitsterrein. De studenten eisen het verbreken van de banden met Israël door de universiteit. “Met een regering die de mensenrechten van Palestijnse burgers schendt moet je niet samenwerken”, zegt waarnemend afdelingsvoorzitter Noah Vetter.

De watermeloenen zijn bedoeld als hart onder de riem van de studenten die sinds maandag een deel van de universiteitscampus bezetten. Zij eisen het verbreken van de banden van de universiteit met Israël, vanwege de oorlog in Gaza. Watermeloenen hebben dezelfde kleuren als de Palestijnse vlag en zijn daarom een veelgebruikt symbool tijdens de protesten.

Foto: Marij Feddema / SP Nijmegen

Sinds de aanslag van Hamas op 7 oktober 2023 voert Israël bombardementen uit op Gaza. Daarbij zijn al 35.000 Palestijnse burgers gedood, waaronder 14.500 kinderen. “De aanslag van Hamas is natuurlijk verwerpelijk en natuurlijk moeten Israëlische gijzelaars worden vrijgelaten. Maar het bombarderen van bewoond gebied, tot ziekenhuizen aan toe, is volstrekt disproportioneel. Niet voor niets waarschuwen onafhankelijke VN-rapporteurs, Amnesty International en het Internationaal Gerechtshof voor een dreigende genocide. Het is dus heel terecht dat studenten nu eisen dat universiteiten de banden met Israël verbreken. Soortgelijke boycots waren er in de jaren 80 ook voor Zuid-Afrika vanwege de apartheid. Daarom steunen wij de eisen van de RU-studenten, en roepen wij het College van Bestuur op om daar gehoor aan te geven.”

Zie ook: statement SP en PvdD over de protesten op de RU