SP wil maatwerkbanen behouden

1 november 2023

SP wil maatwerkbanen behouden

De Nijmeegse SP verzet zich tegen  het plan van coalitiepartijen GroenLinks, Stadspartij en D66 om te bezuinigen op het aantal maatwerkbanen. Volgens fractielid Menno Uphoff zijn de maatwerkbanen belangrijk voor mensen die anders moeilijk aan het werk komen. “Dit is dus een belangrijke  voorziening die we moeten behouden. Bezuinigen levert ook nog eens een stuk minder op dan de gemeente denkt, want deze mensen ontvangen nu een bijstandsuitkering en zonder maatwerkbaan blijft dat zo.”

De coalitiepartijen willen 570.000 euro bezuinigen door het aantal maatwerkbanen te verminderen van 22 naar 7. Volgens de SP een slecht plan, dat tot gevolg heeft dat mensen die nu ergens aan de slag kunnen toch niet kunnen gaan werken. Uphoff: “Dankzij maatwerkbanen mogen mensen met weinig perspectief op een baan toch aan de slag, bijvoorbeeld bij een school of kinderboerderij. Dat is goed voor die mensen, omdat ze meer perspectief krijgen en met wat hulp weer in loondienst kunnen. Het is ook goed voor de organisaties waar zij aan het werk gaan, want er is een groot tekort aan personeel. Daarom heeft de Nijmeegse SP zich jarenlang ingezet voor dit soort banen. Door maatwerkbanen te schrappen besparen we ook veel minder dan de gemeente nu schetst. Met een maatwerkbaan krijgen zij gewoon een salaris voor het werk dat zij doen en ontvangen ze geen uitkering meer. Daar houdt de gemeente in de begroting geen rekening mee.  Als je die besparing inzet om de banen mee te betalen zijn de banen opeens een stuk goedkoper, en hoef je er niet op te bezuinigen. Door bijstandsuitkeringen te gebruiken om mensen aan het werk te krijgen kunnen we drie keer zoveel maatwerkbanen realiseren als het college nu doet. Dan kunnen de mensen in maatwerkbanen hun goede werk blijven doen.”