SP stelt vragen over verschraling aanbod RIBW

24 oktober 2023

SP stelt vragen over verschraling aanbod RIBW

Foto: Yurre Wieken / SP Nijmegen

De Nijmeegse SP-fractie maakt zich zorgen om het mogelijk verschralende aanbod van de RIBW (Regionale Instelling voor Beschermd Wonen). Uit gesprekken met bezorgde leden van de bezoekersraad blijkt dat diverse activiteiten door de verhuizing van de RIBW dreigen te verdwijnen. Een afvaardiging van de bezoekers bood daarom 24 oktober een petitie aan bij de directie. SP-fractielid Yurre Wieken was daar bij en stelt nu schriftelijke vragen aan het stadsbestuur: “We moeten alles op alles zetten het aanbod dat er nu is te behouden, zodat deze verhuizing niet ten koste gaat van wat de RIBW voor mensen kan betekenen.”

De RIBW is momenteel gevestigd op één centrale locatie genaamd Htien, in de Winkelsteeg. Vanwege de hoge kosten gaat de RIBW deze locatie verlaten. In plaats daarvan wil de organisatie op meerdere locaties voor beschermd wonen in de stad gaan werken. Door het sluiten van Htien dreigen diverse activiteiten die nu aangeboden worden, bijvoorbeeld programmeren en houtbewerking, niet door te gaan. Bezorgde bezoekers zijn een petitie gestart. Zij willen behoud van deze belangrijke activiteiten, en vinden dat ze vooraf onvoldoende zijn meegenomen in de plannen. De SP steunt hen daarin, en kaart de kwestie aan bij het Nijmeegse stadsbestuur. Wieken: “Het meer wijkgericht werken juicht de SP natuurlijk van harte toe: naar de mensen toe, in plaats van de mensen naar je toe laten komen. Maar dat moet niet tot gevolg hebben dat het aanbod verschraalt. Voor veel mensen is het ontzettend belangrijk, het hoogtepunt van hun week. De RIBW geeft aan met hoge kosten te maken te hebben. De gemeente moet daarom met de RIBW en haar bezoekers in overleg over een oplossing waarbij alle activiteiten behouden worden. Dat kan in de vorm van financiële steun zijn, of betere samenwerking met andere zorgaanbieders in de stad.”