Kwakzalvers verdienen aan de Meedoenregeling

4 juli 2023

Kwakzalvers verdienen aan de Meedoenregeling

Foto: KaCey97078 / Creative Commons

Het is niet acceptabel dat kwakzalvers verdienen aan de Nijmeegse Meedoenregeling. Dat vindt de Nijmeegse SP, die samen met de PvdA vragen heeft gesteld na onthullingen van Omroep Gelderland. “Kwakzalvers beweren oplossingen te hebben voor gezondheidsklachten, maar draaien mensen een rad voor hun ogen”, zegt fractievolger Menno Uphoff. “Het kan niet zo zijn dat de gemeente dit soort praktijken faciliteert. De Meedoenregeling is bedoeld om mensen met een laag inkomen mee te laten doen aan de maatschappij, niet om de zakken van oplichters te vullen.”

Recent onthulde Omroep Gelderland dat er via Gelderse inkomensondersteuningsregelingen tal van kwakzalverij gefinancierd wordt. Het gaat bijvoorbeeld om helderziendheid ontwikkelen, ‘je aura reinigen’ of communiceren met geesten en draken. Al snel bleek dat ook de Nijmeegse Meedoenregeling hiervoor gebruikt werd. Uphoff: “De SP is trots op de Meedoenregeling. Dankzij deze regeling kunnen mensen met weinig geld zwemmen, zangles volgen of naar het theater. Daarmee voorkomen we dat een laag inkomen en hoge kosten tot sociaal isolement leiden. Kennelijk hebben kwakzalvers ontdekt dat hun praktijken er ook mee vergoed kunnen worden. Zij maken mensen een hoop geld afhandig voor loze beloften. Deze maas moet snel gedicht worden door de gemeente, zodat deze aanbieders geen mensen meer kunnen oplichten via de Meedoenregeling".