SP-Jongeren voeren actie voor terugkeer nachtbussen

10 mei 2023

SP-Jongeren voeren actie voor terugkeer nachtbussen

Foto: Matthias van Hunnik / SP Nijmegen

De Nijmeegse SP-Jongeren zijn begonnen met een initiatief om de nachtbussen terug te laten keren. Ze zijn een petitie gestart met als doel een breed gedragen actie te organiseren. Contactpersoon Noah Vetter legt in het kort uit waarom: “De pandemie was voor de provincie en Breng reden om de nachtbussen te schrappen, het nachtleven stond immers stil. De bussen zijn echter nog altijd niet teruggekeerd terwijl het nachtleven weer is opgepakt, dat valt niet uit te leggen. Daarnaast is het openbaar vervoer een essentiële publieke voorziening voor mensen in de regio, daar moet je niet in willen snijden.”

Wanneer de provincie en Breng besluiten de nachtbussen terug te laten keren is maar de vraag. Er is door beide partijen een afspraak gemaakt dat het aantal reizigers terug moet zijn op minstens 85 procent van het aantal van 2019. De verwachting is dat dit niet voor 2024 het geval zal zijn. Vetter: “Het lijkt de provincie alleen maar te gaan om het rendement in plaats van een goede dienst te leveren. Mensen die afhankelijk zijn van het OV worden op deze manier slachtoffer van beleid dat niet de mens maar de begroting centraal zet. Het rendementsdenken moet is afgelopen zijn, daarom komen wij in actie.”