Huurders Vijverhorst zijn vocht en tocht zat, lanceren petitie

2 februari 2023

Huurders Vijverhorst zijn vocht en tocht zat, lanceren petitie

Foto: Yurre Wieken / SP Nijmegen

Huurders van de Vijverhorstflat van Portaal in Meijhorst (Dukenburg) eisen maatregelen van Portaal. Ondanks een renovatie in 2021 hebben zij nog steeds last van vocht en tocht in hun huis. Met steun van de SP zijn zij een petitie gestart. “Treurig hoe woningcorporaties er nog altijd niet in slagen om fatsoenlijk om te springen met hun huurders”, vindt afdelingsvoorzitter Yurre Wieken.

Begin 2021 voerde de SP ook al actie met de huurders van de Vijverhorst. Toen zaten zij – soms al sinds 2008 - met koud water vanwege een te kleine boiler in de flat. Die is inmiddels vervangen en de woningen zijn geïsoleerd. Desondanks zijn er nog steeds klachten, weet huurder Anita van Meegen. “Mijn woning is gewoon niet warm te krijgen, waardoor ik de hele dag en extra kleren op de bank lig. Mijn dochter kan van de kou niet eens slapen in haar eigen kamer. De douche schiet van het ene op het andere moment van lauw naar gloeiend heet, waardoor je niet ontspannen kunt douchen. Toen ik in december middenin de vorstperiode naar Portaal belde, meldden ze me dat er pas in februari een monteur kon komen. Twee maanden in de kou! Dat is toch schandalig?”

De SP is opnieuw benaderd door de huurders en sinds januari weer betrokken. Er loopt een petitie onder de huurders die inmiddels door bijna iedereen is ondertekend. Wieken: “Keer op keer laten woningcorporaties het afweten in Nijmegen, Portaal voorop. Wat ooit trotse sociale volkshuisvesting was, kan nu niet eens voor basaal woongenot zorgen. We moeten terug naar kleinschalige woningcorporaties waar de huurders het voor het zeggen hebben, in plaats van logge en bureaucratische organisaties als Portaal die niet weten wat er in de buurten gebeurt. In de Tweede Kamer doet de SP volop voorstellen om hiervoor te zorgen. Zo streden we tien jaar lang voor het afschaffen van de verhuurdersheffing, die dit jaar eindelijk verdwijnt. Daardoor hebben woningcorporaties straks weer meer geld om hun woningen te verbeteren. In Nijmegen steunen we actievoerende huurders om verbetering af te dwingen. Dit soort woonomstandigheden is onacceptabel, we zijn in Nederland rijk genoeg om beter te doen.”