Gemeenteraad stemt tegen meer regie over huishoudelijke hulp en personeel beter belonen

2 februari 2023

Nijmegen moet de organisatie van de huishoudelijke hulp niet aan de vrije markt overlaten, maar meer de regie nemen. Ook moeten thuishulporganisaties hun personeel beter belonen. Dat vindt het Nijmeegse SP-gemeenteraadslid Jeannette Geers. “Huishoudelijke hulpen moeten minimaal 15 euro per uur verdienen. Net als zoveel mensen hebben zij te maken met hoge kosten. En ook vóór de energiecrisis werden ze onvoldoende betaald. Nijmegen moet daarom zelf een huishoudelijke hulporganisatie opzetten, waarbij niet winstbejag maar kwaliteit en een eerlijk loon centraal staan. Dat de rest van de Nijmeegse gemeenteraad hier niet in meewil, is een klap in het gezicht van onze huishoudelijke hulpen.”

Door de energiecrisis komen veel mensen moeilijk rond. Zo ook huishoudelijke hulpen. Geers: “We hoeven een landelijke verhoging van het minimumloon niet af te wachten, dat kunnen we nu al in Nijmegen regelen door organisaties een hoger tarief uit te keren. Daarvan kunnen ze hun personeel minimaal 15 euro per uur betalen. Vervolgens moeten we alleen nog samenwerken met organisaties die dat ook daadwerkelijk doen. Dit kun je opnemen in de aanbestedingsvoorwaarden. Zo kunnen we een eerste stap zetten naar een algemeen minimumloon van 15 euro per uur, zoals de FNV met steun van de SP bepleit.”

Verder wil de SP dat de gemeente zelf de regie voert over de huishoudelijke hulp. Dat kan via ‘quasi-inbesteden’. Geers: “We willen af van marktwerking, want die leidt tot een race naar de bodem. Iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en bezuinigt daardoor op het aantal uren dat mensen hulp krijgen. Terwijl het geen luxeproduct is, maar bittere noodzaak. Bovendien leidt marktwerking er vooral toe dat grote organisaties het winnen ten koste van kleine, lokale organisaties. Terwijl kleinschalige en lokaal georganiseerde hulp juist het beste werkt. Ook zijn de werkomstandigheden en communicatie beter. Alle ruimte die we hebben om marktwerking terug te dringen, moeten we met beide handen aangrijpen. Onbegrijpelijk dat de rest van de gemeenteraad het aan de markt wil overlaten en huishoudelijke hulpen niet meer wil belonen”.