Nijmeegse SP steunt stakende buschauffeurs!

20 januari 2023

Nijmeegse SP steunt stakende buschauffeurs!

Foto: Eric van Kaathoven / SP Gelderland

Om steun te betuigen aan de stakende buschauffeurs gingen Nijmeegse SP-ers afdelijngsvoorzitter Yurre Wieken en provinciaal lijsttrekker Eric van Kaathoven op vrijdag 20 januari naar de stakers in Nijmegen en Doetinchem. Ze deelden iets lekkers uit om de stakers een hart onder de riem te steken.

Op 19 en 20 januari legden de buschauffeurs die lid zijn van de vakbond FNV het werk neer. Vervelend natuurlijk voor de reizigers maar fatsoenlijk betaalde chauffeurs zijn natuurlijk onmisbaar in het openbaar vervoer. Daarom steunt de SP de stakers. De eisen van de chauffeurs zijn ook heel redelijk: een hoger salaris (vanwege de enorm gestegen kosten van het levensonderhoud hard nodig), lagere werkdruk (voldoende pauzes bijvoorbeeld) en een goede seniorenregeling.

Afdelingsvoorzitter Yurre Wieken over de steun voor de stakers: “Meer dan terecht dat de chauffeurs staken. Zij doen ontzettend belangrijk werk en worden daarvoor onvoldoende beloond. Dat kan en moet echt anders, socialer!” Hij hoopt dat snel een akkoord bereikt wordt dat recht doet aan de eisen van de chauffeurs.

De SP roept de provincie op om de stakers ook te helpen door de werkgevers, die werken in opdracht van de provincie, te vragen om de eisen van de chauffeurs in te willigen.

Foto: Eric van Kaathoven / SP Gelderland