Plannen zwembad Winkelsteeg een brug te ver voor Dukenburg

20 december 2022

Plannen zwembad Winkelsteeg een brug te ver voor Dukenburg

Foto: Yurre Wieken / SP Nijmegen

Het nieuwe zwembad in de Winkelsteeg moet niet te ver van Dukenburg komen te liggen. SP-gemeenteraadslid Biljana Markovic dient morgen een voorstel in bij de raadsvergadering. “Er is gekozen voor de locatie die het verst van Dukenburg af ligt. Letterlijk een brug te ver dus, waarvoor we ook nog een stuk groen moeten opofferen. Ik zou het bizar vinden wanneer een ‘groene’ partij als GroenLinks hiermee akkoord gaat.”

De zwembaden in Nijmegen-West en Dukenburg zijn aan vervanging toe. De coalitie van GroenLinks, Stadspartij en D66 wil deze twee zwembaden vervangen door één zwembad in de Winkelsteeg, waar een nieuwe woonwijk wordt gebouwd. Als het aan de SP ligt, wordt het zwembad in Dukenburg behouden en komt het nieuwe zwembad in de Winkelsteeg alleen ter vervanging van het bad in West. Het zwembad in Meijhorst sluiten is wat de SP betreft een klap in het gezicht van Dukenburg, wat maart 2022 nog massaal op coalitiepartij Stadspartij Nijmegen stemde. Maar daar gaat het woensdag niet over. Het gaat alleen over de locatie van het nieuwe zwembad in de Winkelsteeg, niet de toekomst van de bestaande zwembaden.

Voor het nieuwe zwembad zijn drie mogelijke locaties onderzocht:

1.    Hoek Weg door Jonkerbos en Nieuwe Dukenburgseweg
2.    Huidig parkeerterrein Boekweitweg en Nieuwe Dukenburgseweg
3.    Huidig voetbalveld sportpark Vossendijk

Het college van GroenLinks, Stadspartij en D66 kiest voor locatie 1, de SP voor locatie 2. Volgens Markovic is 1 juist de slechtste optie. “Voor inwoners van Dukenburg is deze het verst weg. Daarom wil de SP het zwembad in Meijhorst behouden. Mocht dat toch verdwijnen – daarover wordt later nog besloten - dan is locatie 1 veel te ver. Zeker voor Dukenburgers uit de wijken Meijhorst, Malvert, Aldenhof en Weezenhof. Locatie 2 is dichterbij en per OV uitstekend bereikbaar vanuit Dukenburg. Bovendien hoeven we daarvoor geen stuk groen te verwijderen, wat voor locatie 1 wel moet. ”