Verplicht woningcorporaties tot verduurzamingsmaatregelen

21 oktober 2022

Verplicht woningcorporaties tot verduurzamingsmaatregelen

Foto: cquarles / Creative Commons

De gemeente Nijmegen moet woningcorporaties dwingen om al hun woningen te verduurzamen. Volgens de SP gaat dit nog veel te langzaam. Fractievoorzitter Hans van Hooft: “Steeds meer bewoners van sociale huurwoningen kunnen de energierekening niet meer betalen. Het verduurzamen van alle bestaande woningen zou topprioriteit moeten zijn, maar er gebeurt te weinig.”

Sinds vorig najaar stijgen de energieprijzen steeds harder. Door de oorlog in Oekraïne tot recordhoogten. Steeds meer mensen, zelfs met een middelbaar inkomen, komen financieel in de problemen. Landelijk zijn er nu steeds meer maatregelen, bijvoorbeeld een energieplafond en de energietoeslag. Volgens de SP moeten we verder kijken. Van Hooft: “De energiecrisis komt niet uit de lucht vallen, maar vergroot iets wat al veel langer aan de hand was. Ook vóór deze prijsstijgingen konden veel mensen de eindjes niet aan elkaar knopen. Die zijn enorm geholpen met verduurzamingsmaatregelen als betere isolatie en zonnepanelen.”

Er gebeurt zeker veel, maar nog lang niet genoeg vindt Van Hooft. “Neem de maisonettes van Talis in de 20’er straten van Meijhorst. Die huurders wachten al jaren op verbeterde woningen, en wenden zich nu tot de SP omdat Talis ze steeds met een kluitje in het riet stuurt. Op iedere sociale huurwoning moeten als de wiedeweerga zonnepanelen komen, en ze moeten beter geïsoleerd worden. Bij huurwoningen waar recent zonnepanelen neergelegd zijn, krijgen huurders soms – ondanks de energiecrisis – honderden euro’s terug van de energiemaatschappij. Voor veel mensen kan dat het verschil zijn tussen een zorgeloze winter en financiële ellende. Als corporaties teveel treuzelen met maatregelen, moet de gemeente ze daartoe verplichten.”