‘Gratis’ woningbouw Goffertstadion is illegale staatssteun

12 oktober 2022

‘Gratis’ woningbouw Goffertstadion is illegale staatssteun

De Nijmeegse SP-fractie verzet zich tegen de plannen van NEC om 200 woningen te bouwen op het stadion in het Goffertpark. Fractievolger Yurre Wieken: “Het Goffertpark is daar geen geschikte locatie voor. Als NEC voor woningcorporatie wil spelen kunnen ze beter een stuk grond kopen in de Waalsprong. Het Goffertpark moet behouden worden als groene long van de stad. En NEC een cadeau van 6 tot meer dan 10 miljoen geven door niet de grondprijs te vragen, kan echt niet. Dat zou neerkomen op illegale staatssteun.”

In 2003 kocht de gemeente het Goffertstadion van NEC voor 12 miljoen euro. Toen NEC in 2014 problemen kreeg met de huurbetaling, startten onderhandelingen over een terugkoop. In 2017 kwam het tot een overeenkomst voor een koopoptie: NEC kreeg de tijd om met een plan te komen om de aankoop van het stadion te financieren. De prijs: 7,6 miljoen euro, minus de betaalde huur uit 2018 en 2019. De koopoptie is inmiddels twee keer verlengd en loopt nu komende december af. Om de koop te financieren wil NEC 200 woningen voor studenten en expats bouwen op het stadion. Omwonenden van het Goffertpark verzetten zich daartegen, omdat zij vrezen voor aantasting van het groen.

De SP steunt de omwonenden. Wieken: “Er zijn zeker nieuwe betaalbare woningen nodig in Nijmegen, maar dat kan niet zomaar op iedere plek. Middenin een stadspark, al is het bovenop het bestaande stadion, is geen goede plek. Er komen bijvoorbeeld geen parkeerplaatsen bij rond het stadion, wat tot parkeeroverlast in de omliggende buurten zal leiden. En NEC krijgt in feite een miljoenencadeau van de gemeente. We nemen al een verlies van meer 1 miljoen. Daar komen de woningen bij, want daar hoor je eigenlijk de grondprijs voor te betalen. Dat komt hier neer op minimaal 6 miljoen, mogelijk 10 miljoen. Voor de aankoop van het Goffertstadion heeft NEC al een goede deal met de gemeente - de verkoopprijs is al zo laag als mag binnen Europese anti-staatssteunregels. Zelfs als je vóór bebouwing bent, zou je hier ernstige vraagtekens bij moeten plaatsen. Waarschijnlijk is het illegale staatssteun. ”