Betere participatie betekent beter luisteren

19 september 2022

Betere participatie betekent beter luisteren

Foto: Yurre Wieken / SP Nijmegen

Willen we dat Nijmegenaren zich écht gehoord voelen, dan moet het stadhuis vooral beter gaan luisteren bij bouwplannen in de wijk. Volgens de SP is een mentaliteitsverandering belangrijker dan wat voor beleid je op papier zet. “Er moet meer vanuit de buurt gedacht worden”, vindt SP-fractielid Yurre Wieken.

Nijmegen stelt nieuw participatiebeleid vast. Eén van de veranderingen raakt aan een veelgehoorde wens vanuit inwoners: inspraak moet ook echt tot verandering leiden. Wieken: “Vaak hoor je van de buurt: we werden uitgenodigd voor een inspraakavond over een bestemmingsplan, maar de plannen waren al tot in detail uitgewerkt. En vervolgens was er weinig ruimte voor aanpassingen. Voortaan wil de gemeente vooraf met de buurt gaan praten, vóór er iets op papier wordt gezet. Dat klinkt heel goed, maar dan moet er ook iets veranderen in de praktijk.”

Een voorbeeld van die praktijk is de Wolfskuil, waarbij buurtewoners recent zonder enig overleg een brief kregen waarin stond dat wijkcentrum Villa Nova gesloopt zou worden. Wieken: “Dat klopt al niet met hoe we participatie momenteel regelen, laat staan met de mooie woorden uit het nieuwe beleid. Papieren beloften zijn mooi, maar het gaat er uiteindelijk om wat je in de praktijk doet. Een van de belangrijkste punten uit het nieuwe beleid is dat er vooraf met de buurt gesproken wordt. Dat is vóór er een plan op papier staat. Dat lijkt mij de juiste volgorde, maar dan moet er ook echt iets met de inbreng van de buurt gebeuren. Te vaak horen we dat buurtbewoners niets van hun inbreng terugzien. De gemeente moet niet alleen beleidsplannen opschrijven, maar ook beter leren luisteren en meedenken. Als we die cultuuromslag erdoor krijgen, zal er een hoop verbeteren.”