Nijmegen verlaagt toeslag jongeren met beperking

14 juli 2022

Nijmegen verlaagt toeslag jongeren met beperking

Foto: ANP

De gemeente Nijmegen verlaagt de toeslag voor jongeren die vanwege een medische beperking niet kunnen werken. Hoewel de toeslag vorig jaar nog omhoog ging, wordt deze door het nieuwe gemeentebestuur verlaagd voor jongeren tussen de 18 en 21. Onacceptabel, volgens de Nijmeegse SP. Fractievolger Menno Uphoff: “Dit is een klap voor Nijmeegse jongeren met een beperking.”

De individuele studietoeslag is er voor studenten die door een medische beperking niet kunnen werken naast hun onderwijs. Ze lopen hierdoor inkomsten mis en maken tegelijkertijd vaak extra kosten. De regeling werd vorig jaar in Nijmegen verhoogd van 150 naar 300 euro per maand voor jongeren boven de 18, om vooruit te lopen op een landelijke verhoging.

Het gemeentebestuur van Nijmegen neemt de landelijke hoogte van de toeslag nu over,  maar die valt voor veel jongeren flink tegen. Volgens de landelijke regelgeving krijgen jongeren onder de 21 namelijk een lagere toeslag dan de 300 euro die Nijmegen het afgelopen jaar uitkeerde. Studenten met een beperking die tussen de 18 en 21 jaar zijn, gaan er daardoor flink op achteruit. Uphoff: “Een 18-jarige maakt net zo veel kosten als een 21-jarige, maar wordt door dit besluit met 150 euro per maand gekort. Dat is een klap voor deze jongeren, en wat de SP betreft niet uit te leggen”.

Ook Studentenvakbond AKKU is boos over de verlaging van de studietoeslag. Voorzitter Kayleigh Hofstede: “Er wordt hier keihard gekort op het inkomen van studenten die de steun van de gemeente nodig hebben. Dit is onaanvaardbaar.”

De SP stelt schriftelijke vragen over de verlaging van de toeslag. Uphoff: “Hopelijk kunnen we de verlaging voor deze jongeren terugdraaien”.