Verplicht bouw sociale huurwoningen

6 juni 2022

Verplicht bouw sociale huurwoningen

Foto: SP

Nijmegen moet de bouw van sociale huurwoningen kunnen verplichten in bestemmingsplannen. De SP pleit ervoor dat hier beleid op wordt gemaakt. Fractielid Stijn van Uffelen: “Het is nog altijd ontzettend moeilijk een betaalbare huurwoning te vinden in Nijmegen. Het woningtekort is gigantisch en dat treft vooral lage en middeninkomens. Daarom wil de SP dat de helft van alle te bouwen woningen voortaan uit sociale huur bestaat.”

Aanleiding is de bespreking van een bestemmingsplan in Nijmegen Oost, bij de Berg en Dalseweg. Van Uffelen: “De huizen in dat plan zijn onbetaalbaar en kosten tot wel 9 ton. Zulke dure huizen hebben we zeker in Oost al genoeg. Met meer villa’s lossen we de wooncrisis niet op.”

De gemeenteraad kan in een bestemmingsplan een percentage sociale huurwoningen verplicht stellen. Nijmegen heeft het beleid daarvoor echter nog niet op orde. Daar komt wat de SP betreft snel verandering in. Van Uffelen: “Tijdens de campagne hoorden wij van alle partijen dat zij de wooncrisis willen aanpakken. Wij rekenen dus op brede steun.”