Nieuwe fractie geïnstalleerd

31 maart 2022

Nieuwe fractie geïnstalleerd

Foto: Anand Soni / SP Nijmegen

Na de gemeenteraadsverkiezingen van 14, 15 en 16 maart is de Nijmeegse SP teruggegaan van vijf naar drie zetels. Vanaf 30 maart nemen Hans van Hooft (fractievoorzitter), Biljana Markovic en Jeannette Geers zitting in de gemeenteraad.

Van Hooft (55) is directeur van een softwarebedrijf en raadslid sinds 1994. Daarmee is hij de nestor van de raad. Markovic (48) werkt bij Humanitas en zit sinds 2019 in de raad. Geers (64) heeft jarenlange ervaring in de jeugdzorg en is nieuw in de raad. Zij werd met 680 voorkeursstemmen gekozen vanaf de vijfde plek op de lijst. Van Hooft: “Drie zetels was en is een teleurstelling, maar met deze drie SP’ers en een veelvoud aan fractievolgers zullen wij ons de komende vier jaar hard gaan maken voor een sociaal Nijmegen voor iedereen. De stad gaat van ons horen!”

Uit de vorige fractie keren Maarten Sweep, Marij Feddema en Yurre Wieken niet terug. Zij zaten in de raad sinds respectievelijk 2014, 2018 en 2020. Wieken was eerder raadslid tussen 2016 en 2018 en gaat verder als fractievolger. De nieuwe fractie wordt verder aangevuld met de fractievolgers Menno Uphoff, Stijn van Uffelen, Herman van Assen en Noah Vetter.