SP start actie op Veur Lent: volksbos van groeiend verzet tegen woningbouw

26 februari 2022

SP start actie op Veur Lent: volksbos van groeiend verzet tegen woningbouw

Foto: Marij Feddema / SP Nijmegen

De Nijmeegse SP trapt op 26 februari bij het ‘Gezicht van Nijmegen’ een actiedag af om het stadseiland Veur Lent groen te houden. Het Romeinse masker werd voorzien van een reusachtig mondkapje met de tekst ‘Houd Veur Lent groen’. Komende week roept de partij alle Nijmegenaren op om zondag 6 maart een boom te planten op de beoogde bouwlocaties. SP-lijsttrekker Hans van Hooft: “We planten een bos van groeiend verzet tegen de woningbouwplannen in deze groene oase van Nijmegen. Veur Lent moet groen blijven, hier geen woningbouw.”

Er is veel maatschappelijke discussie over eventuele bebouwing van het stadseiland. Vrijwel de hele gemeenteraad van GroenLinks en PvdA tot D66 en VVD steunt tot nu toe de bouwplannen op Veur Lent. De bouw van maximaal 250 woningen op het stadseiland is volgens de SP geen oplossing voor de woningnood.

Van Hooft: “Komende jaren gaat Nijmegen nog zeker 10.000 nieuwe woningen bouwen. De 250 geplande woningen op Veur Lent kunnen eenvoudig bij andere bouwplannen worden ingepast. Bovendien komen er vooral peperdure woningen op Veur Lent. Daarmee offeren we landschap en natuur op voor een handjevol kapitaalkrachtigen die ook elders een duur optrekje kunnen kopen.”

De SP wil dat het eiland groen blijft en zelfs nog groener wordt. Met de boomplantdag vraagt de partij aandacht voor de natuur op het eiland, die wel een helpende hand kan gebruiken. Iedereen die Veur Lent groen wil houden, kan op zondag 6 maart vanaf 13.00 uur bomen planten op de beoogde bouwlocaties op Veur Lent. Van Hooft: “Zo maken we samen een mooi volksbos van groeiend verzet tegen de woningbouwplannen op Veur Lent.”